Michelin, yasal aşınma sınırına kadar dayanıklılığını koruyan lastikler geliştirme gerekliliğinin önemini göstermek için bizi Viyana’ya davet etti. Bu alandaki yasal gerekliliklerin yakın zamanda değişmesi beklenirken Fransız üretici, yetkililerin, ıslak zeminde, aşınmış lastik güvenliğine yönelik düşüncelerini de destekliyor.
Yeni bir yasa hazırlanıyor
Yeni ve aşınmış haldeki lastiklerin ayrı ayrı denenmesinin önemine dikkat çekmek için Michelin, bizi Viyana’ya davet etti. Konu hakkında konuşan Michelin Araştırma ve Geliştirme Müdürü Pierre Robert: “Aşınma, bir lastiğin genel performans özelliklerini %20 ile %50 arasında düşürebiliyor”, diyor. Bu, şüphesiz, sürüş güvenliği arayışındaki otomobil kullanıcıları için tedirgin edici bir tespit. En büyük problem ise, günümüzde bir lastiğin 10 bin, 30 bin ve 50 bin kilometreden sonra nasıl bir sürüş özelliği ortaya koyacağını bilinmemesi. Pierre Robert sözlerine şöyle devam ediyor: “Bütün araştırmalarımız, performans bakımından yeni ile kullanılmış lastikler arasında bir bağ bulunmadığı yönünde. Yeniyken iyi olan lastik, aşındığında iyi olmayabiliyor.”
Avrupa makamlarının 2019 sonbaharından itibaren yeni bir genel araç güvenliği yasasını uygulamaya alması bekleniyor. Lastiklerin aşınmış durumdayken zorunlu bir teste tabii tutulması, prensip olarak şimdiden ön görülüyor. Testin teknik detayları ise Birleşmiş Milletler tarafından tartışılıyor. Michelin, bu gelişmeyi ve aşınan lastikler için, ıslak zeminde durma mesafesine asgari bir sınır getirilme fikrini destekliyor. Bu sayede sürücü, lastikleri aşınmış durumda olsa bile kendini güvende hissedecek ve lastiklerini yasal aşınma sınırına ulaşmadan önce değiştirmek zorunda kalmayacak. Bu alışkanlığın yerleşmesi de, Avrupa çapında fazladan 128 milyon lastik üretimini ve 6,6 milyon karbon salınımını engelleyerek, bir yılda yaklaşık 6,9 milyar avro tasarruf sağlanacak.
Islak zeminde frenleme testi
Bu durumu daha yakından görmemiz için Michelin, yeni lastiklerin kullanım onayı sırasında tabii tutulduğu test şartlarında araç kullanmamızı sağladı. Bu test, Viyana’nın yakınında bulunan Teesdorf’daki Avusturya Otomobil ve Motosiklet Touring Kulübü’nün (ÖAMTC) teknik merkezinde gerçekleştirildi.
Testte iki Volkswagen Golf kullanıldı: birine diş derinliği 1,6 mm’ye kadar aşınmış Michelin Pilot Sport 4, diğerine yine yasal sınıra kadar aşınmış, giriş sınıfı bir spor lastiği takıldı. 1 mm’lik su ile kaplı pistte yaptığımız ilk frenaj testinde, hızımızı 80 km/saatten 20 km/saate düşürürken iki lastik arasındaki performans farkı anında ortaya çıktı. Test, piyasada aynı segmentte yer alan ve aynı aşınma seviyesindeki iki ürünün ortaya koyduğu ciddi performans farklarını daha yakından görmememizi sağladı.
Michelin Pilot Sport 4 takılı otomobil, hızını 20 km/saate düşürmek için 52 metre kat ederken giriş sınıfı spor lastiği takılı diğer araç , 73 metreye yakın bir mesafeye ihtiyaç duyuyor. Saf tutunma performansı dışında, kullanılmış PS4’ün yoldaki sürüş özellikleri ve dengesi, aşınmadan pek etkilenmişe benzemiyor. Testin diğer lastiği ise tam tersine güvensizlik hissi veriyor. İlk birkaç metrede lastik kızaklıyor ve piste girer girmez arka akstaki lastikler aracı çekiyor ve direksiyon hakimiyeti zorlaşıyor.
Islak pistte sürüş testi
İkinci test, pistin özellikle virajlı kesimlerinin ıslatıldığı, yarı ıslak zeminde yapıldı. Bir Audi A3’ün direksiyonuna geçerek, 50 km/saatte, lastiklerin ortaya koyduğu kavrama ve sürüş özelliklerini değerlendirdik. 1,6 mm’ye kadar aşınmış Michelin Pilot Sport 4 takılı ilk otomobil, güvenli bir deneyim sunuyor ve ıslak virajlar ile kuru pist arasındaki geçişlerde bile tehlike yaratmıyor.
Bir önceki testte kullanılan ve yine 1,6 mm diş derinliğine sahip lastiğin takılı olduğu araç ise bambaşka bir sürüş deneyimi sunuyor. İlk ıslak virajda araç, sürüş özelliklerini tümüyle yitirerek aşırı dümenleme eğilimi gösteriyor. Bu lastikler ile yol adeta bir buz pistine dönüşüyor ve kuru zeminde bile bazen yetersiz bazen de aşırı dümenlemeye sebep oluyor.
Her ne kadar Michelin’in bu karşılaştırması, yeniyken de gerek satış fiyatı gerekse de performans açısından bariz farkı olan iki lastik arasında yapılmış olsa da aşınmış lastik performansı sorununa parmak bastığı için önemli. Aşınmış lastikler için öngörülen zorunlu ıslak zemin testi ve asgari performans sınırı uygulamaya konduktan sonra tüketiciler, lastiklerinin kullanım ömrü boyunca sergileyeceği performans nitelikleri hakkında bilgi sahibi olacak.
Şimdi, yetkili makamların ve özellikle de Fransa, İtalya, İspanya, Çin ve Japonya gibi ülkelerden gelen yetkililerin oluşturduğu Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (UNECE) nezdindeki çalışma grubunun, bu yeni testlere dair şartları belirlemesini bekleyeceğiz. Michelin, en geç 2024 yılına kadar bu gerekliliklerin uygulamaya koyulacağını söylüyor.