Şehir araçlarına yönelik yaz lastikleri testinden sonra İsviçre Otomobil Kulübü (TCS), yine Alman Otomobil Kurumu (ADAC) ile iş birliğine giderek, 215/65 R16 ebadındaki 16 kamyonet lastiğini test etti ve karşılaştırdı.
Kamyonetlere yönelik 16 lastik test edildi
Binek araç lastik testlerine alışık olduğumuz Alman Otomobil Kurumu (ADAC), tarihinde ilk defa ticari araç lastiklerini de teste tabi tuttu. ADAC, bu çerçevede Ford Transit, Volkswagen T5 ve T6, Renault Master ve Traffic, Opel Movano ve Vivaro, Nissan Interstar ve Primastar, Iveco Daily IV ve V gibi araçlara uygun olan 215/65 R16 ebadındaki 16 özel kamyonet ve minibüs yaz lastiğini test için seçti:
- Apollo Altrust
- Continental ContiVanContact 200
- Falken Linam Van01
- Fulda Conveo Tour 2
- Goodyear EfficientGrip Cargo
- Hankook Vantra LT
- Kleber Transpro
- Kumho PorTran KC53
- Maxxis Vansmart MCV3+
- Michelin Agilis+
- Nexen Rodian CT8
- Nokian cLine
- Pirelli Carrier
- Sava Trenta 2
- Semperit Van-Life 2
- Uniroyal RainMax3
Gerçekleştirilen testler, binek araçlara yönelik yaz lastiklerinin tabi tutulduğu testler ile aynı ve şu 6 kategoriyi içeriyor: Kuru zemin, ıslak zemin, konfor, yakıt tüketimi, aşınma ve yüksek hız. Bunlar arasından ilk ikisi, toplam notun %60’ını teşkil ediyor.
Lastiklerin büyük bir kısmı tavsiye edilmiyor
ADAC ve TCS tarafından uygulanan puanlandırma sistemi, ıslak zeminde zayıflık gösteren lastiklerin otomatik olarak sıralamada gerilemesine neden oluyor. Ve otomobil sürücüleri derneklerinin uyguladığı puanlandırma kriterleri, bu ilk testte kamyonet lastiklerini bir hayli zorluyor. Ticari araç lastikleri, büyük oranda kullanım ömrüne odaklı bir şekilde geliştiriliyor. Bu yaklaşım lastik üreticilerini, özellikle ıslak zemindeki lastik performansı alanında birtakım tavizler vermeye itiyor. Testten geçirilen lastiklerin tamamı, bu beklenti nedeniyle düşük puanlar elde etti. 9 lastiğe “tavsiye edilmiyor” nitelemesi verildi.
Sava, Fulda ve Michelin’in hafif ticari lastikleri, 65 bin ile 80 bin km arasında değişen bir kullanım ömrü sunuyor. Bu küçümsenemeyecek bir performans olsa da aynı lastikler, ıslak zeminde oldukça zayıf kalıyor. Kuru zeminde oldukça yüksek bir performans seviyesi sunsalar da oluşan bu açığı kapatamıyorlar.
Kleber Transpro ve Semperit Van-Life 2 gibi diğer lastikler, rakipleri kadar uzun bir kullanım ömrü sunmamakla birlikte bu lastiklerin kuru ve ıslak zemindeki güvenlik nitelikleri de daha düşük.
Nexen Rodian CT8 ve Hankook Vantra LT, sıra dışı bir kullanım ömrü sunamıyor ve ıslak zeminde yine zayıf kalıyor. Fakat bu lastikler, kuru zeminde iyi performans özellikleri temin ediyor.
Falken Linam Van01 ve Uniroyal RainMax 3, iyi bir kullanım ömrü sayesinde daha dengeli performans nitelikleri sergiliyor ancak ıslak zemindeki yetersizlikleri, ADAC ile TCS tarafından tavsiye edilen lastikler kategorisine girmelerine engel oluyor.
Her şeyden önce performans dengesi
Kumho Portran KC53, biraz daha dengeli performans özellikleri sunuyor. Fakat ıslak zeminde ön plana çıkmayı başaramayarak, yalnızca “çekinceyle tavsiye edilir” değerlendirmesine layık görülüyor. Kuru zemin ve kullanım ömrü testlerinde üstün bir kapasite sergileyen Maxxis Vansmart MCV3+ için de aynı değerlendirme yapılıyor.
Son olarak beş lastik, TCS ve ADAC’ın “tavsiye edilir” unvanını elde ediyor. Fakat testi yapan kuruluşlar, bu lastiklerin de ıslak zeminde vasat sayılabilecek performans niteliklerine sahip olduklarına işaret ediyor.
Continental ContiVanContact 200, oldukça dengeli bir lastik olarak ön plana çıkıyor, hatta ıslak zemindeki en iyi modeller arasında yer alıyor. Fakat lastiğin uzun kullanım ömrü ve düşük yakıt tüketimi, kuru zemindeki performansından taviz vermesine neden olmuş. Nokian cLine, bu tür yüzeylerde biraz daha başarılı olmakla beraber, benzer performans niteliklerine sahip. Fakat kullanım ömrü 30 bin km ile sınırlı kalıyor. Pirelli Carrier ise 50 bin km’lik kullanım ömrü ve iyi performans standartları ile bu eksikleri göstermiyor.
Goodyear EfficientGrip Cargo, Pirelli’nin lastiğine oldukça benzer olmakla beraber, özellikle kuru zeminde biraz daha yüksek performans özellikleri ortaya koyuyor. Özellikle 60 bin km’lik kullanım ömrü ile dikkat çekiyor.
ADAC ve TCS’ye göre ticari araçlara yönelik en iyi lastik Apollo Altrust. Rakiplerinden yalnızca biraz daha düşük kullanım ömrü dışında, hem kuru hem de ıslak zeminde en iyi notu elde ediyor.
Ticari araçlara klasik lastikler takmak?
ADAC ve TCS’nin testi özellikle ıslak zemindeki güvenlik seviyesine odaklanıyor. Bu çerçevede binek araçlara yönelik “klasik” bir yaz lastiği, ticari araçlara yönelik diğer lastikler ile karşılaştırılmak üzere bir frenleme testine tabi tutuldu. Kategorinin en iyisi Apollo Altrust, durma noktasına 47 metrede ulaşırken, yaz lastiği neredeyse 10 metre daha kısa bir frenleme mesafesi ortaya koyuyor.
Bu sebeple otomobil sürücüleri dernekleri bazı durumlarda, özellikle çok kilometre yapmayan, şahsi kullanımlar için araç üreticisinin onayladığı ebatlardaki diğer binek araç lastikleri ile karşılaştırma yapılmasını tavsiye ediyor.
Lastik | Kullanım ömrü | |
Apollo Altrust | 1 | 31 bin km |
Goodyear EfficientGrip Cargo | 2= | 59 bin km |
Pirelli Carrier | 2= | 49 bin km |
Nokian cLine | 4 | 31 bin km |
Continental ContiVan Contact 200 | 5 | 43 bin km |
Maxxis Vansmart MCV3+ | 6 | 52 bin km |
Kumho Portran KC53 | 7 | 39 bin km |
Falken Linam Van01 | 8= | 53 bin km |
Uniroyal RainMax 3 | 8= | 53 bin km |
Michelin Agilis + | 10 | 67 bin km |
Fulda Conveo Tour 2 | 11= | 75 bin km |
Nexen Rodian CTB | 11= | 31 bin km |
Sava Trenta 2 | 11= | 81 bin km |
Semperit Van-Life 2 | 14 | 48 bin km |
Hankook Vantra LT | 15= | 38 bin km |
Kleber Transpro | 15= | 47 bin km |