İsviçre Turing Kulübü (TCS), bu sene de Alman Otomobil kulübü ADAC ile 2020’nin en iyi yaz lastiklerini karşılaştırdı. Ortaklaşa yapılan 2020 yaz lastik testinde, 235/55 R17 ebadında 12 SUV lastiği, 2020’nin en iyi yaz lastiği olmak için birbiriyle kıyasıya yarıştı.
Testte SUV’lara yönelik 12 lastik
Geçtiğimiz sene TCS ve ADAC, panelvanlara yönelik 215/65 R16C ebadındaki lastikleri karşılaştırmıştı. Testte yer alan lastiklerin büyük bir bölümü vasat sonuçlar ortaya koyması üzerine bu iki kuruluş, test aracı Volkswagen Transporter (T6) ile uyumlu 235/55 R17 103W ebadındaki binek araç lastiklerini test etmeye karar verdi.
Bu ebat; panelvanlara, kompakt SUV hatta hatta Audi A7, Q3, Ford Kuga (test aracı), S-Max, Jaguar XF, Mercedes S Serisi, V Serisi, Volvo S60, V60, XC60, Volkswagen Tiguan gibi araç modelleri için de uygun.
Testte yer alan lastikler:
- Bridgestone Turanza T005
- Continental Eco Contact 6
- Esa+Tecar Spirit Pro
- Hankook Ventus Prime 3
- Kleber Dynaxer HP 3
- Kumho Ecsta HS51
- Laufenn S-Fit EQ
- Maxxis Premitra 5
- Michelin Primacy 4
- Pirelli Cinturato P7
- Semperit Speed-Life 2 SUV
- Yokohama BluEarth RV-02
Yine geçen seneki gibi testler, 6 farklı alanda yapıldı: Kuru, ıslak zemin performansı, konfor seviyesi, yakıt tüketimi, aşınma ve yüksek hız performansı. Bu kategorilerden ilk ikisi, nihai notun %60’ını oluşturuyor.
Testte yalnızca bir lastik başarısız çıktı
Geçen sene test edilen panelvan lastiklerden yarısından fazlası; “tavsiye edilmiyor” derecesi alırken bu seneki testte yalnızca Laufenn S-Fit EQ’e bu nitelemeyi aldı. Bu lastik, geri kalan alanlarda başaralı performans gösterse de, ıslak zeminde ADAC’ın standartlarının altında kalarak, testin bu aşamasında elendi. Hankook’un ikinci markası olan Laufenn, kısa bir süre önce, testteki Laufenn S-Fit EQ’nin yerini alan S-Fit EQ+ modelini çıkardı.
Bu seneki lastiklerin frenlemesi iyi, kullanım ömürleri kısa
Panelvan lastikleriyle yapılan geçen seneki test ile bu seneki testin sonuçları arasındaki en büyük fark; ıslak zemin frenleme performanslarında ortaya çıkıyor. Islak zeminde 80’den 20 km/saat’e hız düşürme testinde Maxxis Premitra 5, 41 metrelik frenleme mesafesiyle karşılaştırmanın en kötü performansını ortaya koyuyor. Buna rağmen geçen seneki en iyi frenleme performansını ortaya koyan Apollo Altrust’ten 6 metre daha erken duruyor.
Bu tartışmasız güvenlik artışı, kullanım ömründen ödün verilmesini gerektirmiş. Geçen yıl testte yer lan lastiklerin kullanım ömürleri, 81 bin kilometreyi bulurken bu seneki testte yer alan lastiklerin kilometre ömrü 34 bin 500 km ve 48 bin 300 arasında ölçüldü. Dolayısyla panelvan kullanıcıları, bu seneki lastik tercihlerinde önceliği iyi saptamalı; kilometre ömrü mü güvenlik mi? Kaldı ki bu karşılaştırmanın en dayanıklı 3 lastiği; Semperit Speed-Life 2 SUV, Esa+Tecar Spirit Pro ve Continental Eco Contact 6, ıslak zemindeki yetersizlikleri nedeniyle “son derece tavsiye edilir” unvanını elde edemiyor.
Islak zeminde benzer performans niteliklerini Kleber Dynaxer HP 3 ve Yokohama BluEarth RV-02 lastiklerinde görüyoruz. Hankook Ventus Prime 3 ve Kumho Ecsta HS51 lastikleri ise kuru zeminde geri planda kalıyor.
4 lastik son derece tavsiye ediliyor
Büyük eksiklere sahip olmayan Maxxis Premitra 5 ve Pirelli Cinturato P7 lastikleri, aynı puanı elde ederek, sıralamada üçüncü oluyor. Bu lastiklerin her ikisi de ıslak zemin, yakıt tüketimi ve sürüş konforu testlerinde benzer sonuçlar ortaya koyuyor. Pirelli, kuru zeminde zirvede yer alıyor. Maxxis’in lastiği, nispeten daha uzun bir kullanım ömrü ile onun hemen arkasında yer alıyor.
Bridgestone Turanza T005, son derece iyi bir performans dengesi ile ikinci olmayı başarıyor. Testi başarıyla geçmesine rağmen, testte en iyi performans özelliklerini sunan lastik olamıyor.
Bu karşılaştırmanın kazananı; Michelin oluyor. Primacy 4, 45 bin km’nin üzerindeki uzun kullanım ömrüne (testte ölçülen net kilometre ömrü: 46 bin 700 km), ıslak zeminde de iyi performans özelliklerini ekleyen tek lastik. Hatta ıslak zeminde, karşılaştırmanın en iyi lastiği.
ADAC ve TCS’nin 2020 yılı SUV lastikleri testi sınıflandırması
SUV’lere yönelik en iyi yaz lastiği hangisi? | + | – |
1 – Michelin Primacy 4 (son derece tavsiye ediliyor) | Başarılı ıslak zemin ve kullanım ömrü performansı | Yok |
2 – Bridgestone Turanza T005 (son derece tavsiye ediliyor) | Performans özellikleri ile yakıt tüketimi arasında en iyi denge | Yok |
3 – Maxxis Premitra 5 (son derece tavsiye ediliyor) | Performans dengesi | Islak zeminde frenleme |
3 – Pirelli Cinturato P7 (son derece tavsiye ediliyor) | Kuru zemindeki performans nitelikleri | Kullanım ömrü |
5 – Hankook Ventus Prime 3 (tavsiye ediliyor) | Islak zemindeki performans nitelikleri | Kuru zemindeki performans nitelikleri |
5 – Semperit Speed-Life 2 SUV (tavsiye ediliyor) | Kullanım ömrü | Islak zemindeki performans nitelikleri |
5 – Yokohama BluEarth RV-02 (tavsiye ediliyor) | Konfor seviyesi | Yüksek yakıt tüketimi |
8 – Continental Eco Contact 6 (tavsiye ediliyor) | Düşük yakıt tüketimi ve uzun kullanım ömrü | Islak zemindeki performans nitelikleri |
8 – Esa+Tecar Spirit Pro (tavsiye ediliyor) | Kullanım ömrü | Islak zemindeki performans nitelikleri |
10 – Kumho Ecsta HS51 (tavsiye ediliyor) | Islak zemindeki performans nitelikleri | Kuru zemindeki performans nitelikleri ve kullanım ömrü |
11 – Kleber Dynaxer HP 3 (tavsiye ediliyor) | Düşük yakıt tüketimi | Islak zemindeki performans nitelikleri ve konfor seviyesi |
12 – Laufenn S-Fit EQ (tavsiye edilmiyor) | Kuru zeminde iyi lastik | Islak zeminde tavsiye edilmeyen performans nitelikleri |