AutoBild, dört mevsim lastiklerinin kış şartlarındaki kapasitesini ortaya koymak amacıyla 6 dört mevsim lastiğini, 2 arazi lastiğini, 1 yaz lastiğini ve 1 kış lastiğini karşılaştırdı.

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 17, 2021Categories: Lastik testleri1310 kelime6.7 dakika okuma
AutoBild'den 4x4 lastik testi
AutoBild Allrad dergisi 18 inç ebadındaki dört mevsim lastiklerini bir Audi Q5 üzerinde testten geçirdi. © AutoBild Allrad

Geniş bir lastik yelpazesi testten geçti

AutoBild AllRad dergisi en son sayısında (4×4 özel sayısı) gerçek bir kış lastiğini oluşturan bileşenlerin neler olduğunu araştırdı. Yasaya göre bir lastik M+S ve 3PMSF işaretlemelerine sahip olduğu sürece kış lastiği olarak sayılıyor. Fakat sorun şu ki, birçok dört mevsim lastiği ve hatta arazi lastiği bu işaretlemelere sahip olmakla beraber gerçek bir kış lastiğinin yerini alamıyor. Bu nedenle Almanya’da yayınlanan bu dergi 6 farklı dört mevsim lastiğini testten geçirdi ve onların performans özelliklerini kış şartları altında bir kış lastiği ve bir yaz lastiği ile karşılaştırdı. Bu sınavdan geçirilen dört mevsim lastiklerinin listesini aşağıda bulabilirsiniz (dikkate alınan boyut: 235/50 R18):

Alman dergi yine M+S ve 3PMSF işaretlemelerine sahip arazi sürüşü profilli 2 karma lastiği de karşılaştırmaya dâhil etti:

Hem kış şartlarında hem de daha “alışılagelmiş” şartlar altındaki testler

Bu testlerin gerçekleştirilmesi amacıyla AutoBild farklı test merkezlerine gitti. Dergi bir Audi Q5 ile 3 farklı yüzey tipi üzerinde 12 farklı test gerçekleştirdi: Kar üzerinde çekiş, frenleme, sürüş ve slalom; ıslak zeminde suda kızaklama, sürüş, viraj ve frenleme; kuru zeminde sürüş, frenleme, gürültü ve yuvarlanma direnci.

Karma lastikler geri planda kalıyor

Beklenebileceği gibi Yokohama Geolandar A/T G015 ve General Tire Grabber AT3 lastikleri dört mevsim lastikleri karşısında geri planda kalıyor. Kış lastikleri ile karşılaştırıldıklarında durum daha da kötü.

Kar üzerinde çekiş, slalom ve sürüş testlerinde General Tire’nin lastiği yaz lastiğinden sonraki en zayıf sonuçları ortaya koyuyor. 50 km/saat’lik bir hızda kar üzerindeki frenleme mesafesi tatmin edici (27,6 m) olmakla beraber ıslak zemin üzerinde aynı dalda korkutucu bir performans sunuyor: 100 km/saat’lik bir hızda aracın tam durma noktasına ulaşması için kat edilen mesafe 68,7 metre! Diğer lastiklerden neredeyse 20 m daha fazla. Islak zeminde de bütün testlerde en düşük sonuçları elde ediyor. Kuru zeminde ortaya koyduğu performans özellikleri de pek iç açıcı değil.

Yokohama Geolandar A/T G015 biraz daha başarılı olmakla beraber dört mevsim lastiklerinin performansından nispeten uzak kalıyor. Kış lastiğinden sonraki en iyi notu kazandığı kar üzerinde slalom testi dışında Yokohama genel klasmanda aşağılarda yer alıyor.

Sonuç: Bir lastiğin M+S ve/veya 3PMSF işaretlemesine sahip olması iyi bir kış lastiği olduğu anlamına gelmiyor. Bu işaretlemeler yalnızca asgari bir performans garantisi sunuyor. Karma lastikler başka türden kullanımlara uygun olmakla beraber kış lastiklerinin yerini alamıyor.

General Tire Grabber AT3
© Auto Bild Allrad

Dört mevsim lastiklerinde umut var

Bu test çerçevesinde AutoBild birbirine oldukça benzer bir dizi dört mevsim lastiğini seçti. Yalnızca Mastersteel All Weather “giriş gam” bir model olarak katılım gerçekleştiriyor. 4 adet lastik için 430 €’luk fiyatı ile Çinli lastik üreticisinin modeli tüm rakiplerine meydan okuyor. Neredeyse kış lastiği ile aynı seviyede olan ve bütün dört mevsim lastikleri arasında en iyi düzeydeki kar üzerinde çekiş gücü ile şaşırtıyor. Bu tipteki yüzey üzerinde iyi bir frenleme mesafesi (25,7 m) sunuyor ancak yine kar üzerindeki slalom ve sürüş alanındaki sonuçları nispeten vasat kalıyor. Islak zemindeki her testte sistematik olarak dört mevsim lastikleri arasındaki klasmanın alt sıralarında yer buluyor ve kuru zemin üzerinde gayet uzun frenleme mesafesi (43,4 m) yüzünden aradaki açığı kapatamıyor. 

Hankook Kinergy 4S bir miktar uzun frenleme mesafesine rağmen kar üzerinde tatmin edici. Islak zemindeki sonuçları vasat bir seviyede. Ne kötü ne de ortalamanın üzerindeki performans özellikleri ile aynı gözlem kuru zemin üzerinde de yapılıyor. Bu yüzey üzerinde frenleme sırasında durma noktasına neredeyse kış lastiği ile aynı mesafede ulaşıyor (42,8 m). Lastiğin sunduğu konfora dikkat çeken AutoBild’e göre rakiplerinin altındaki 580 €’luk fiyatı sayesinde bu lastik iyi bir seçenek olmayı sürdürüyor.

Kuru ve ıslak zeminde en kısa ikinci frenleme mesafesini elde eden Vredestein Quatrac 5 aynı zamanda kuru ve ıslak zemindeki sürüş testlerinde iyi bir performans ortaya koyuyor (ve hatta ıslak zeminde birinci oluyor). Kar üzerinde biraz gerileyen bu lastik özellikle 600 €’luk fiyatı dikkate alındığında yine de harika bir seçenek olarak karşımıza çıkıyor. 

Nokian Weatherproof SUV biraz daha pahalı olsa da (640 €), Vredestein lastiği ile aynı toplam puanı elde ediyor. Bu lastik ayrıca kış lastiğinden sonra kar üzerinde en iyi frenleyen model (24,5 m). Islak zeminde frenleme alanında mevsime özel lastiklerin tam ortasında bir değer elde ediyor (70,8 m). Suda kızaklama testinde ise birinciliği paylaşan lastiklerden biri olmayı başarıyor. Kuru zeminde kış lastiğinden bir miktar daha kısa bir frenleme mesafesi ortaya koyuyor.

Sıralamanın üst basamaklarında yer alan Michelin CrossClimate SUV tüm yüzeylerde iyi bir lastik olarak göz dolduruyor. Kuru zemindeki sürüş, frenleme ve yuvarlanma direnci testlerinde yaz lastiğinden sonraki en iyi notu elde ederek bu alanlarda mükemmel bir sonuç sergiliyor. Michelin’in bu dört mevsim lastiği ayrıca ıslak zemindeki en kısa frenleme mesafesini elinde tutuyor (49,2 m). Kar üzerindeki iyi sürüş hissine rağmen AutoBild’e göre bu tür yüzeylerdeki performans özellikleri biraz daha düşük. 

Bu alışılmışın dışındaki testin büyük galibi ise Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2! Kar üzerindeki sürüş performansı neredeyse bir kış lastiği ile eş seviyede. Aynı üst düzey performansı ıslak zemin üzerinde de ortaya koyuyor ve bu yüzey üzerinde bir yaz lastiği ile boy ölçüşebileceğini, hatta sürüş testinde yaz lastiğini geride bırakabileceğini kanıtlıyor. Kuru zeminde daha çok bir kış lastiğine benzemekle beraber yine de bu yüzeyde daha kısa bir frenleme mesafesi sunuyor (41,8 m).

Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2
© Auto Bild Allrad

4×4’üm için hangi lastiği seçmeliyim?

AutoBild tarafından gerçekleştirilen bu faaliyetin amacı sizin aracınıza ve özellikle de sizin kullanım biçiminize en uygun olacak lastiği tespit etmenizi sağlamak. Yaz mevsiminde bir yaz lastiğinin, kış mevsiminde ise bir kış lastiğinin ortaya koyacağı verimi başka bir lastikte bulmanız mümkün değil. Ancak temel olarak şehir ortamında sürüş gerçekleştiriyorsanız ve bulunduğunuz yerdeki sıcaklıklar sıfırın altına nadiren düşüyorsa dört mevsim lastikleri sizin için iyi bir uzlaşım sunabilir. Bu nedenle ılıman bir iklime sahip Avrupa ülkelerinin çoğunda dört mevsim lastikleri sahip oldukları M+S ve 3PMSF işaretlemeleri sayesinde kış kullanımı için uygun bir seçenek olabilir. Ancak bu işaretlemelerin kış şartlarında güvenlik garantisi sunacağını söylemek mümkün değil. Daha çok asgari ölçüde performans özelliklerini temin edeceklerine güvenebilirsiniz.

Lastik Kar üzerinde frenleme Kuru zeminde frenleme Islak zeminde frenleme
Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 (1) 25,1 m (2) 41,8 m (3) 50,2 m (3)
Michelin CrossClimate SUV (2) 27,8 m (6) 38,3 m (1) 49,2 m (1)
Nokian Weatherproof SUV (3) 24,5 m (1) 42,5 m (4) 50,3 m (4)
Vredestein Quatrac 5 (3) 26,2 m (4) 40,7 m (2) 49,7 m (2)
Hankook Kinergy 4S (5) 27,7 m (5) 42,8 m (5) 52,6 m (5)
Mastersteel All Weather (6) 25,7 m (3) 43,4 m (6) 54,3 m (6)

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku