Rezulteo
En iyi lastikleri en iyi fiyatlara bulun

Lastik karşılaştırıcımız, en iyi lastikleri en iyi fiyata bulmanızı sağlar

Tubeless lastik: Günümüzde de yaygın olarak kullanılan lastik türünün tanımı ve tarihçesi

Tubeless lastik, 90 yıl önceki icadından beri son derece yaygın olarak kullanılan şambrelsiz lastik türüdür. Tubeless lastikleri günümüzde; motosikletlerde, yol bisikletlerinde, dağ bisikletlerinde ve otomobillerde görüyoruz. Fakat bu lastiğin tarihçesi nedir? Şambrelsiz lastiği kim icat etti? Bu soruların yanıtı bu yeni yazımızda.

Tubeless lastiğinin tarihçesi: Bu lastiği kim icat etti?

19. yüzyıla uzanan bir icat: lastik. © iStock

Tubeless lastik nedir?

Tubeless lastik, iç lastiğe (şambrele) sahip olmayan lastiktir. Tubeless lastiklerin “şambreli” lastik yapısına dahil edilmiştir. Dirençli olması sayesinde tubeless lastikler, iç lastiğe sahip diğer lastiklere kıyasla daha az ani patlama riski taşır. Tubeless lastiğin membranı ve jant kaplamaları iki farklı görevi yerine getirir:

●      Hava depolamak

●      Hava kaçırmamak

Tubeless lastik, piyasada en yaygın olarak bulunan lastik türüdür. Mesela Michelin Energy Saver +, Pirelli P Zero, Continental SportContact 5 ve Nokian Z Line gibi otomobillere yönelik lastikler tubeless’tir.

Tubeless lastiği kim icat etti?

1929’da Yeni Zelanda kökenli Edward Brice Killen, iç lastiksiz lastik türünü icat eder. 1930’da da bu icadın patentini alır. Ardından Michelin, bu buluşu geliştirerek, 1955 yılında ilk tubeless lastiği üretir. Bu ürün, piyasada büyük ilgi görür ve kısa zamanda motosikletlerde, bisikletlerde ve otomobillerde kullanılır.

Pek çok mühendis ve mucit, şambrelsiz lastik türünün gelişmesinde katkısı vardır. Günümüzde otomobillerimizde kullandığımız modern lastiğin ve tubeless lastiklerinin doğuşuna ön ayak olan başlıca olaylar şunlardır:

●      Milattan önce 3500: Tekerin icadı

●      1830: Alman mühendis Charles Dietz, ürettiği araçlarda yolculuk edenlerin konforunu artırmak için, ahşap jant ile çelik çember arasına bir keçe, mantar ve kauçuk katmanı ekleyerek kauçuk tekere dair ilk adımları atar.

●      1834: Charles Goodyear, kimyasal-teknik yöntemi vulkanizasyonu icat eder (Hamurun sabitlenmesi için kauçuğun ısıtılması)

●      1888: John Boyd Dunlop ilk valfli hava lastiğinin patentini alır

●      1889: Dunlop, Charles Goodyear tarafından icat edilen vulkanizasyon tekniğini kullanan ilk fabrikayı kurar

●      1929: Yeni Zelanda’da Edward Brice Killen, 1 Nisan 1930’da tamamlanacak olan iç lastiksiz lastiğin Fransa’daki patentini alır

●      1955: Michelin, otomobil piyasasında derhal yaygınlaşmaya başlayacak olan ilk tubeless lastiği geliştirir

1996: Michelin, “patlak halde” 80 km yol alabilen Pax System teknolojisini icat eder

BENZER KONULAR

Covid-19: Michelin haftada 1 milyon yeniden kullanılabilir maske imal edecek

Sanayi devleri, koronavirüse karşı seferber oluyor. Michelin kısa bir süre önce, Avrupa’da bulunan 10 fabrikasında, FFP1 ve FFP2 maskelerinin imalatı ve tedariki için “seferberlik”te yerini aldığını duyurdu.

Lastik markaları küresel ısınmaya karşı neler yapıyor?

Çevresel sorunlar herkesin gündemindeyken gerek tüketiciler gerekse de şirketler çevre sorunlarını azaltmak için kalıcı çözümler arıyor. En başta da lastik sanayii. Lastik üretimi, birçok doğal ve kimyasal kaynağın tüketilmesini gerektiriyor. Atık haline gelen lastiklerin geri dönüşümü, ağır bir süreci gerektiriyor. Dolaysıyla karbon ayak izini düşürmek için lastik üreticileri hangi adımları atıyor? Lastik markaları, çevrenin korunmasına yönelik ne gibi çözümler üretiyor?

Michelin’in havasız patlamayan lastiği Uptis’e ödül

Michelin, 2019 başında Delinmeye Dayanıklı Lastik Sistemi Uptis’in tanıtımını yapmıştı. Bu prototip, Fransız üreticinin yoğun Araştırma ve Geliştirme çalışmalarının bir sonucuydu. Bu teknoloji, otomobil sürücülerinin güvenliği, yakıt tasarrufu ve sürdürülebilir hareketlilik alanlarında sağladığı katkılar nedeniyle üç farklı ödüle layık görüldü.

2020 Pirelli Takvimi “Juliet’in peşine düştü”

“Juliet’in peşinde” isimli 47. Pirelli Takvimi, Shakespeare’in trajedisi "Romeo ve Juliet'ten" esinlendi. İlk kez bir İtalyan resim sanatçısı tarafından yönetilen takvimin tanıtımı, dramın yaşandığı Verona Filarmoni Tiyatrosu’nda yapıldı.