Yüksek sıcaklarda, aracımızı gölgeye park etmeye çalışırız. Ancak, kavurucu yaz günlerinde her zaman gölgede bir park yeri bulmak mümkün olmayabilir… Güneşte kalan aracımızın içi, aşırı ısınmaya karşı nasıl korunur? Havasız bir aracın içinde bulunan çocukların veya hayvanların maruz kalabileceği riskler neler? Yüksek sıcaklardan olumsuz şekilde etkilenen lastikleri de unutmamak gerek...

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 17, 2021Categories: Aracım853 kelime4.3 dakika okuma
Arabada ısıdan kaçınmak: yazın nasıl serinletilir?
© Adobe – aapsky

Araç içi yüksek ısının, insan vücudu üzerindeki etkileri? 

Hava sıcaklığının çok yüksek olduğu dönemlerde, güneş altında kalan araç camlarının sera etkisi yaptığını ve araç içinde hava devridaimi olmadığında sıcaklığın birkaç dakikada 60°C’ye yükselebilir. Bu sebeple, çocuklarımızı ve hayvan dostlarımızı, aracın içinde camlar kapalı şekilde asla bırakmamalıyız. Zira 40°C üstünde, su kaybına bağlı olarak sağlıkları tehlikeye girebilir.

Aşırı sıcaklar, lastikleri nasıl etkiliyor?

Güneş, sürekli yolla temas eden lastikleri de doğrudan etkiler. İşte lastikler hakkında bilmeniz gerekenler:

  • Yazın, yaz veya 4 mevsim lastikler kullanın çünkü bu lastiklerin kauçuk yapısı, yüksek sıcaklıklara dayanıklı özelliklere sahiptir. Soğuk havalar için tasarlanan kış lastikleri yerine yazın yaz lastikleri kullanarak emniyetinizden ödün vermemiş olursunuz.
  • Lastiklerinizin hava basıncını kontrol etmeyi ihmal etmeyin! Hava sıcaklığı yüksek derecelere eriştiğinde lastiklerinizin şişirme basıncını kontrol etmeyi unutmayın. Zira yüksek hava sıcaklıkları, basınç kaybına neden olabilir ve lastiklerinizi olumsuz şekilde etkiler. Eksik veya aşırı şişirme basıncına sahip lastikler, aracınızın performansını düşürür; frenleme mesafeleri uzar, lastiklerin delinme veya patlama riski artar. Lastiklerinizi şişirirken, araç üreticiniz tarafından tavsiye edilen şişirme basınçlarına sadık kalın. Lastiklerinizin hava basıncını, aşırı sıcaklarda; güneş altında uzun süre kalmış araçta ölçmemeye özen gösterin.
  • Lastiklerinizin diş derinliğini kontrol edin: Diş aşınma göstergesinin aşılmaması gerekmektedir; aksi halde lastiklerinizin kullanım ömrü dolmuştur. Toz, taş ve su tahliyesini doğru bir şekilde sağlayabilmesi için lastiklerin gövdesi, temiz olmalı. Yüksek hava sıcaklıkları, bu durumu -az da olsa- olumsuz yönde etkiler.

Koyu renkli araçlar, diğerlerine göre daha çok mı ısınır? 

Açık renk boyaya (beyaz, açık gri…) sahip araçların içinde yüksek sıcaklıkarda oluşacak ısı, koyu renkli otomobillere kıyasla daha azdır. Açık renklere göre, siyah rengin, UV ışınlarını hapsettiği ve bunları ısıya dönüştürdüğünü pek çoğumuz bilir. Güneşte, siyah renkli bir aracın içinde oluşacak ısı, beyaz renkli bir araca kıyasla 25°C’ye kadar daha yüksek olabilir. Araç koltuklarının kumaş ve açık renkte olması, kavurucu sıcaklarda bir başka avantajdır.

Aracın içi nasıl serinletilir?

Nemlendirilmiş bir havlu veya bez, araç içindeki donanımların aşırı ısınmasını önleyecektir. Sıcak havalarda; deri koltuklar, sürücü paneli, direksiyon ve vites kolu el değmeyecek sıcaklıklara ulaşır! 50°C’den itibaren yanma riski söz konusudur. Güneşin altında bir saat duran bir aracın içindeki plastik parçalar, hızlıca 80°C’ye ulaşabildiğini düşünecek olursak, aşırı sıcaklarda yapılacak en iyi şey; aracınızı güneş görmeyen bir yere park etmektir.   Ayrıca, direksiyon başına geçmeden önce, camlara ve havalandırma çıkışlarına nemli bir havlu yerleştirebilirsiniz. Teri emmesi için, koltukların sırt kısmına pamuk bir bez koyabilirsiniz. Bu koşullarda seyahat, çok daha keyifli olacaktır!

Etkin klima kullanımı?

Klimanızı, dışarıdaki sıcaklığın 5 ila 6 °C altına ayarlayabilirsiniz. Yaz boyunca en etkin şekilde çalışması için, klima bakımı çok önemlidir. Uzun süre park halinde kalmış bir aracı, yola çıkmadan önce iyice havalandırarak araç içi sıcaklığın düşmesini ve klimanızın uygun soğutma derecesinde çalışmasını sağlarsınız. Ayrıca, araç parktayken açık bırakılan camlar, araç içi ısının düşmesini sağlamaz.

Unutmayın; Araç hareket halindeyken indirilen camlar, araç içinde oluşmuş sıcaklığı dağıtmaya yardımcı olmaz. Dolayısıyla, fazladan yakıt tüketimini önlemek için aracınızın klima sistemini, aracınızın camları kapalıyken çalıştırmanızı tavsiye ediyoruz.

Güneşlik kullanımı gerçekten faydalı mı?

Aracınızın camları, araç içi sıcaklığın artmasına neden olan sera etkisi oluşturur. Renkli camlar, UV ışınlarının yarattığı zararlara karşı etkilidir. UV ışınlarına karşı bir diğer çözüm ise cam güneşliği kullanmaktır. Piyasada, çok çeşitli ve farklı malzemelerden üretilen güneşlikler mevcuttur. Sürücü panelinin, direksiyonun ve koltukların aşırı ısınmasını önlemek için, araç içine, ön cama yerleştirilen gümüş veya altın renkli güneşlikler iyi bir çözüm olabilir. Branda veya dış güneşliklerse daha etkin koruma sağlar.

Uzun yola çıkmadan önce aracımla ilgili nelere dikkat etmeliyim?

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku