Günümüzde, birçok lastik satış noktası lastikleri nitrojen ile şişirme imkânı sunuyor. Bu gaz türü, çok uzun zamandır, yarış otomobillerinin, ağır vasıtaların ve uçak lastiklerinin şişirilmesinde kullanılıyor. Fakat nitrojenin aracınız için bir yararı var mıdır? Nitrojenle şişirilmiş lastikle normal hava ile şişirilmiş lastik arasında bir fark var mıdır? Her iki yöntemin avantaj ve dezavantajlarını keşfedin.

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 17, 2021Categories: Şişirme ve TPMS437 kelime2.3 dakika okuma
Azot ile şişirme
© www.istockphoto.com

Lastiklerinizde normal hava yerine nitrojen kullanımı : İki yöntem arasında fark var mıdır?

Lastiklerinizi şişirerek lastiklerinizin ideal hava basıncını korumalarını sağlarsınız.   Yetersiz hava basıncına sahip lastikler:

  • Daha çabuk aşınır ve yakıt tüketimini arttırır
  • Kavrama kaybı, daha zayıf yol tutuşu, hatta lastikte oluşan aşırı ısı sebebiyle patlama riski taşır!

Normal hava ile şişirilen lastiklerin hava basıncı, en az ayda bir kere, kontrol edilmeli. Sizin de büyük olasılıkla fark ettiğiniz üzere, zaman içinde,  lastikleriniz bir miktar hava kaybeder.

Nitrojenle şişirilen lastiklerde, hava kaybı daha düşüktür. Bunun sebebi:

  • Havadaki nitrojen molekülleri, oksijen moleküllerinden daha büyük olduğundan, lastik hamurundan havanın sızması daha zordur.
  • Nitrojen dış ısı değişimlerine oksijen kadar hassas değildir. Oksijen soğuk havalarda büzülmeye ve sıcak havalarda genleşmeye daha yatkındır.

Normal hava ile şişirilmiş lastikle, nitrojenle şişirilmiş lastik arasındaki fark çok azdır; zira hava zaten %78 oranında nitrojen içerir.

Oksijene kıyasla, nitrojen ile şişirilmiş lastik dış ısı değişimlerinden daha az etkilense de; lastiklerinizin basıncını ayda en az bir defa kontrol etmenizde fayda var.

Dahası, havada bulunan hidrojen (H) ile birleşerek suya (H2O) dönüşebilen oksijenin (O2) aksine hidrojen, su buharı oluşturmayan “kuru” bir gazdır. Hidrojen, bu avantaj sayesinde, lastikte bulunan metal bileşenlerin su buharı yüzünden paslanmasını sınırlandırarak lastiğin kullanım ömrünü uzatır.

© rezulteo

Nitrojenin tek olumsuz yönü: tedariği

Akaryakıt istasyonlarında nitrojenle lastik şişirmenin, normal havanın aksine, kolay ulaşılır olmaması, yalnızca sayılı akaryakıt istasyonlarının bu hizmeti ücretsiz veriyor olması, nitrojenle lastik şişirmenin önündeki tek engel.

Lastiklerinizi normal hava yerine nitrojenle şişirmek için, ya bir araç bakım merkezine veya bir lastik satış noktasına gitmeniz gerek. Araç bakım merkezlerinde nitrojenle dolum fiyatı ortalama 40 TL’dir.Gerek duyulursa, daha önce nitrojenle şişirilmiş lastik, normal hava ile takviye edilebilir. Nitrojenle şişirilmiş lastikleri, yeşil renkli valf kapakları sayesinde kolayca ayırt edebilirsiniz. Lastiklerinizde hava kaybı tespit etmiş ve yakınınızda araç bakım merkezi veya lastik satış noktası bulunmuyorsa lastiklerinizi, herhangi bir akaryakıt istasyonunda, normal hava ile şişirmenizde hiçbir sakınca yok. Bu durumda yalnızca, nitrojenle dolumun lastiğe sağladığı faydaları yitireceğinizi unutmayın.

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku