Aracınızı kullandıkça lastiklerinizin basınç seviyesinin yavaşça azaldığını belki fark etmişsinizdir. Bu normal bir durum: Lastik tamamıyla hava sızdırmaz olmadığından lastikleriniz doğal olarak bir miktar hava kaybeder. Bu nedenle lastiklerin basıncını düzenli olarak kontrol etmelisiniz. Lastik basıncı hem yoldaki güvenliğiniz açısından hem de lastiklerinizin erken aşınmasını engellemek ve enerji verimliliğini arttırmak için esas niteliği taşır. Nitekim lastiklerin maruz kaldığı hasarların büyük bir bölümü yetersiz basınçtan kaynaklanır! Lastiklerin basıncı nasıl kontrol edilir, şişirme ne zaman gerçekleştirilmelidir ve her lastikte kaç barlık basınç uygulanmalıdır? Bu soruların yanıtlarını keşfedin.

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 17, 2021Categories: Şişirme ve TPMS640 kelime3.3 dakika okuma
Lastiklerinizin hava basıncını düzenli olarak kontrol edin
Güvenli bir sürüş için lastiklerinizin basıncını düzenli bir şekilde kontrol etmeyi unutmayın © www.istockphoto.com

Hatalı basınca sahip lastiklerin zararları nelerdir?

Hatalı lastik basıncı hem güvenlik hem de mali açıdan birçok kötü sonuç doğurabilir:

  • Lastiklerin daha hızlı aşınması
  • Daha uzun frenleme mesafeleri
  • Daha kötü yol tutuşu ve daha düşük sürüş hassasiyeti
  • Daha yüksek bir suda kızaklama riski
  • Daha fazla yakıt tüketimi

Özellikle, lastiklerinizin aşırı basınca sahip olması durumunda (gereğinden fazla şişirme) aşırı bombeli kontur yapısı yol üzerindeki temas alanını düşürerek lastiğin kavrama kabiliyetini ve zemindeki düzensizlikleri amorti etme kapasitesini düşürür. Bu durumda lastiğin orta kısmında daha hızlı bir aşınmaya şahit olabilirsiniz.

Bunun aksine yetersiz basınç (gereğinden az şişirme) lastiğin kenarlarında daha fazla sürtünme oluşturarak lastik sıcaklığının anormal bir şekilde artırmasına ve bu yüzden lastiklerin patlamasına ve aracın kontrolünü kaybetmenize neden olabilir. Patlamanın meydana gelmesinden önce özellikle ıslak zeminde yol tutuşunuzun değiştiğini ve yakıt tüketiminin arttığını fark edersiniz.

Lastikleriniz hangi basınç değerine sahip olmalı?

Aracınız için tavsiye edilen basınç değeri aracın kullanım kılavuzunda ve/veya sürücü kapısının üst iç kısmında bulunan etiket üzerinde veya benzin deposu kapağında belirtilir.

© rezulteo

Önerilen basınç değerleri ön ve arka akslar için farklı olabilir. Ancak aynı aks üzerindeki iki lastiği birebir aynı şekilde şişirmeyi unutmayın.

Bazı durumlarda lastiklerinizin basıncını bir miktar arttırmanız gerekebilir:

  • Eğer bir römork veya karavan çekiyorsanız arka tekerlerinizin basıncını 0,5 ila 0,8 bar arasında arttırın.
  • Kış mevsiminde soğuğun neden olduğu basınç azalmasını telafi etmek için referans basınç değerinize 0,2 bar ekleyin.

Lastiklerinizin basıncını ne zaman kontrol etmelisiniz?

Lastiklerinizin basıncını ayda en az bir defa ve uzun yolculuklardan önce kontrol etmeyi ihmal etmeyin. Bunun için benzin istasyonlarında bulunan cihazları veya sahip olduğunuz uygun ekipmanları (kişisel manometreniz, kompresör veya ayak pompası) kullanabilirsiniz.

Eğer lastiklerinizde anormal aşınma izlerine rastlarsanız veya sürüş sırasında titreşimler hissederseniz lastiklerinizin hava basıncı hatalı olabilir: Basınç değerlerini daha düzenli bir şekilde kontrol etmenizi tavsiye ederiz.

rezulteo’nun tavsiyesi:

Stepnenizin basıncını da kontrol etmeyi unutmayın!

Lastikleri doğru bir şekilde şişirmek için ne yapmalı?

Lastiklerin basıncı her daim soğuk olarak kontrol edilmeli. Yani düşük bir hızda 3 km’den daha uzun bir mesafe kat edilmeden önce veya sürüş gerçekleştirdikten en az 2 saat sonra. Eğer lastiklerinizi sıcakken şişirmeniz gerekirse tavsiye edilen basınca 0,3 bar daha ekleyin. Her halükârda lastiklerinizin basıncını tamamen ısınmış bir haldeyken veya aracınız güneş altında park edildikten sonra ölçmekten kaçının.

Basıncı kontrol etmek için lastik valfini koruyan kapağı çıkarın, şişirici cihazı valfe sabitleyin ve ekranda görünen basınç seviyesine bakın. Ardından + ve – butonlarının yardımıyla lastiğin basıncını ayarlayabilirsiniz.

Lastiğin sızdırmazlığını korumak için valf kapaklarını iyi bir şekilde takmaya özen gösterin.

rezulteo’nun tavsiyesi:

Hiçbir zaman sıcak bir lastiğin basıncını düşürmeyin: Sıcaklık yüzünden hava basıncının fazla çıkması normal olacaktır. Basınç seviyesini doğru bir şekilde kontrol etmek için lastiğin soğumasını bekleyin.

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku