En iyi lastikleri en iyi fiyatlara bulun

Lastikle ilgili aradığınız her şey burada

Erken aşınmayı önlemek için yılda bir defa lastik rotasyonu gerçekleştirin

Düzenli olarak lastik rotasyonu gerçekleştiriyor musunuz? Bu işlem sayesinde, hem 4 lastiğinizin de eşit seviyede aşınmasını sağlayarak lastiklerinizin kullanım ömrünü uzatırsınız hem de lastiklerinizi değiştirme zamanı geldiğinde 4 lastiği aynı anda yenileme imkanınız olur. Ancak, rotasyon işlemini gerçekleştirirken lastiklerinizin ve aracınızın türünü göz önünde bulundurmanız gerekir.
lastik-rotasyonu-asinma

© fr.fotolia.com

Lastik rotasyonu ne zaman gerçekleştirilmeli?

Lastikleriniz eşit seviyede aşınmaz. Örneğin önden çekişli bir araçta ön lastikler çekiş gücüne maruz kalır ve dolayısıyla arka lastiklere kıyasla daha hızlı aşınma eğilime girer. Arkadan itişli bir araçta ise bunun tam tersi söz konusudur: Çekiş gücü arka lastiklere biner ve ön lastiklere göre daha fazla aşınırlar.

Bu nedenle lastiklerinizi her 10 bin ile 12 bin kilometrede bir veya en az yılda bir defa rotasyondan geçirmeniz yararlı olacaktır. Yaz lastikleri ve kış lastikleri arasında geçiş yaptığınız zaman, bu işlemi gerçekleştirmek için en uygun zaman olabilir.

Lastik rotasyonu nasıl gerçekleştirilir?

Rotasyon kuralları aracınızın çekiş tipine (önden çekiş, arkadan itiş veya 4x4) ve lastiklerinizin profiline (simetrik, asimetrik veya yönlü) göre farklılık gösterecektir.

İşe lastiklerinizin türünü belirlemekle başlayın

simetrik-lastik-profili

© rezulteo

Simetrik lastikler lastiğin her iki yanı aynı diş yapısına sahiptir. Özel bir dönüş yönüne sahip değillerdir. Herhangi bir özel kural veya hata riski olmadan rotasyonlarını gerçekleştirebilirsiniz.

asimetrik-lastik-profili

© rezulteo

Asimetrik lastikler lastiğin iç ve dış kısımları farklı diş yapılarına sahiptir. Her iki yanı görsel olarak farklı olduğu için lastiğin dönüş yönü rotasyon sırasında dikkate alınmalıdır. “Outside” ifadesi lastiğin dış yanağında, “inside” ifadesi ise lastiğin iç yanağında bulunmaktadır.

yonlu-lastik-profili

© rezulteo

Yönlü lastikler “V” biçimindeki profilleri ile ayırt edilebilirler. Lastik yanağındaki ok ile işaretlenen lastik dönüş yönü rotasyon sırasında dikkate alınmalıdır.

Rotasyon gerçekleştirirken aşağıdaki şemayı takip edin

Onden cekisli araclarda lastik rotasyonu

© rezulteo

Arkadan cekilsi araclarda lastik rotasyonu

© rezulteo

Dort cekerler araclarda lastik rotasyonu

© rezulteo

Ön ve arka akslarda farklı ebatlara sahip lastikler arasında rotasyon gerçekleştirilebilir mi?

Ön ve arka akslarda farklı ebatlara sahip lastikler kullanıyorsanız bunlar arasında rotasyon gerçekleştirmeniz mümkün değildir. Yalnızca lastiklerin simetrik profile sahip olması durumunda aynı aks üzerindeki aynı ebatlardaki lastikleri birbiriyle değiştirmeniz mümkün olabilir.

Yedek lastiği (stepne) rotasyona katabilir miyim?

Teorik olarak yedek lastiği rotasyona katabilirsiniz. Ancak diğer 4 lastik ile tamamen aynı olmalı (aynı ebat, aynı tür, aynı marka, aynı model) ve tüm lastikler simetrik profile sahip olmalıdır. 

Buna karşılık mevcut piyasada bulunan araçların çoğunda stepnenin diğer lastikler ile aynı olması çok sık rastlanan bir durum değildir. Ancak, yer kazandırma amaçlı küçük ebatlı yedek lastik veya sadece geçici kullanım için tasarlanmış ince stepneyi hiçbir zaman rotasyona dahil etmeyin.

rezulteo tavsiyesi:

Dört çeker 4x4 araçlarda yer alan yedek lastiği rotasyona dahil etmenizi önermiyoruz. Araca takılan 4 lastiğin de birbiriyle aynı diş derinliğine sahip olması gerekir. Farklı diş derinliğine sahip, teker çapları farklılaşan lastikler yüzünden aracınızın tahrik sistemine ait parçalar hızlı aşınmaya uğrayabilir.

4x4 lastikler hakkında daha fazla bilgi…

Bu öneri size yardımcı oldu mu?

Aynı konu hakkında

İlgili tüm konular