Lastiklerinizin durumunun normal olup olmadığını merak mı ediyorsunuz? Lastiğin bazı kısımları diğer kısımlara oranla daha fazla aşınmış mı görünüyor? Dikkat, lastikleriniz rot-balans sorunu yüzünden veya basit bir yanlış basınç değeri nedeniyle düzensiz aşınmaya maruz kalıyor olabilir. Düzensiz aşınmaları nasıl tespit edebileceğinizi ve bu soruna nasıl çözüm getirebileceğinizi keşfedin.

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 17, 2021Categories: Aşınma ve delinme779 kelime4.1 dakika okuma
lastik-omzu-asinma-4x4
Copyright © rezulteo

Aşınma göstergesinin yetersiz kaldığı anlar

Lastiklerinizin durumunu değerlendirmenize yardımcı olmak için ana kanalların tabanına bir aşınma göstergesi yerleştirilmiştir. Lastiğin yasal aşınma sınırına karşılık gelen 1,6 mm kalınlığındaki küçük bir hamur bloktan oluşur. Lastiğin diş derinliği bu göstergenin seviyesine ulaştığında derhal yeni lastiklerin alınması gerekir.

Buna karşılık lastiklerinizin beklenenden daha erken değiştirilmesi gerekebilir ve bu, bütün lastik sırtı boyunca aşınma göstergesi seviyesine ulaşılmadan önce dahi gerçekleşebilir.  Lastiğin belirli noktalarında düzensiz aşınma meydana geldiğinde bu durumla karşılaşabilirsiniz. Karşınıza çıkabilecek farklı türden düzensiz aşınmalar hakkındaki bilgileri aşağıda bulabilirsiniz.

Düzensiz lastik aşınmasının 4 farklı türü

Lastikleriniz birçok farklı sebeple düzensiz aşınmaya maruz kalabilir. Bu genelde mekanik sorunların (rot, balans, süspansiyon, tahrik sistemi) veya uygun olmayan bir basınç seviyesinin (yetersiz veya aşırı şişirilmiş lastikler) ürünüdür. Hatta biraz fazla spor sürüş tarzı bile bu tür bir aşınmayı ciddileştirebilir.

Tespit etmesini öğrenmeniz gereken temel düzensiz aşınma türleri şunlardır:

Düz yüzeyli aşınma

Farklı omuz blokları arasındaki aşınma farklarından oluşan bir düzensiz aşınma söz konusudur. Sürüş sırasında lastikleriniz gitgide daha fazla gürültü çıkarmaya başlıyorsa bu tür bir aşınma gerçekleşiyor olabilir.

Genelde bu tür aşınma ön akstaki iki lastikte, ancak bazen de arka akstaki lastiklerde eş zamanlı olarak meydana gelir. Tekerlerin yetersiz bir balans ayarına sahip olmasından, amortisörlerinizin kötü bir durumda olmasından veya aracınızın kendi şasi yapısından kaynaklı olabilir. Eğer bu tür bir aşınmayı lastiklerinizde tespit ederseniz hiç zaman kaybetmeden bir lastik uzmanına danışın.

Copyright © rezulteo

rezulteo tavsiyesi:

Lastiklerinizin daha düzgün aşınması için ön ve arka aks lastikleriniz arasında düzenli olarak rotasyon gerçekleştirmeyi ve bu sırada araç ile lastik türünüze özel rotasyon kurallarına uymayı unutmayın.

Testere diş asimetrik aşınma

Bu, lastiğin yan tarafında daha ciddi bir şekilde gerçekleşen aşınmadır: Lastik sırtından kenarına doğru gidildikçe lastik kalınlığı azalır.

Genelde bu sorunu aynı aks üzerindeki her iki lastikte aynı anda gözlemleriz. Rot ayarındaki bir yanlışlıktan dolayı lastiklerin yola sürtünmesinden kaynaklanır ve spor sürüş sonucunda daha da ciddileşebilir.

Copyright © rezulteo

rezulteo tavsiyesi:

Dikkat! Lastikleriniz bu tür bir aşınmaya uğrarsa özellikle kavrama performansında önemli bir düşüş olacaktır. Kendi güvenliğiniz için derhal bir lastik uzmanına danışın.

Lastik merkezinde aşınma

Lastiklerinizin aşınma seviyesi kenarlara oranla sırt merkezinde daha ciddidir ve genelde bir basınç seviyesi sorununa işaret eder. Uzun bir süre boyunca yüksek basınç seviyesine sahip lastikler ile sürüş gerçekleştirmiş olabilirsiniz.

Copyright © rezulteo

rezulteo tavsiyesi:

Lastiklerinizin basınç seviyesini ayda en az bir defa kontrol etmeyi ve ayarlamayı ihmal etmeyin. Eğer lastikleriniz yüksek basınç seviyesine sahipse daha hızlı aşınma ve performans özelliklerini yitirme riskine girer ve güvenliğinizi tehlikeye atar.

Lastik omuzlarında aşınma

Bir önceki durumun tersine lastiklerinizdeki aşınma sırt merkezine oranla lastik kenarlarında daha ciddi ise yetersiz bir basınç seviyesi sorunu akıllara gelecektir. Yetersiz basınç seviyesine sahip lastikler ile uzun süre boyunca sürüş gerçekleştirmiş olabilirsiniz.

Copyright © rezulteo

rezulteo tavsiyesi:

Bu durumu önlemek için de lastiklerinizin basınç seviyesini ayda bir defa kontrol etmeyi unutmayın. Yetersiz basınç seviyesine sahip lastiklerin kullanım ömrü kısalır ve yuvarlanma direnci daha yüksek olacağından size daha fazla yakıt harcatır. Üstelik bu lastikler ıslak yolda daha düşük bir kavrama kabiliyeti temin edecektir.

Bu 4 ana aşınma türünün dışında lastiklerinizi değiştirmenizi gerekli kılacak başka sorunlar da yaşanabilir. Çatlaklar, yırtılmaları, balonlar bu durumlardan bir kaçıdır. Şüpheye düştüğünüz durumlarda riske girmeyin ve lastiklerinizi bir uzmana kontrol ettirin. Aşınmış veya kusurlu bir lastik ile sürüş gerçekleştirmek sizi patlama, yağmurlu havalarda suda kızaklama ve genel olarak daha düşük kavrama risklerine maruz bırakacaktır.

Bana yakın bir bayi bul

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku