TPMS (tyre pressure monitoring system), 2014 kasım ayı itibariyle satışa sunulan bütün yeni araçlarda bulundurulması zorunlu bir lastik basınç kontrol sistemidir. İki türlü; doğrudan veya dolaylı TPMS mevcuttur. TPMS hakkında bilmeniz gerekenleri ve iki çeşidi arasındaki farkları bu yazımızda bulabilirsiniz.

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 17, 2021Categories: Şişirme ve TPMS380 kelime2.2 dakika okuma
Lastik basınç kontrol sisteminin (TPMS) iki farklı tipi
© fr.fotolia.com

Doğrudan TPMS: En yaygın sistem

Adından da anlaşılabileceği gibi, Doğrudan TPMS, lastik basınç seviyesini direkt ve gerçek zamanlı olarak ölçer. Bu amaçla tekerlerin her birine bir lastik basınç sensörü takılır ve genelde lastik valfine bağlanır. Elde ettiği bilgileri aracın içerisinde bulunan alıcı bir kutuya aktarır. Basınç kaybı durumunda size bir uyarı verir. Bu cihaz, mevcut seçenekler arasında en yaygın ve en etkili olanıdır.

Doğrudan TPMS’nin avantajları:

  • Hassas ve hızlı
  • Kusurlu tekerin tespit edilmesine imkân tanır

Doğrudan TPMS’nin dezavantajları:

  • Teker değişimi sırasında alınması gereken önlemler
  • Bakım ihtiyacı (bağlantıların değiştirilmesi)
  • Sınırlı kullanım ömrü (5 ile 7 yıl arası)

Dolaylı TPMS: Daha basit bakım

Dolaylı TPMS, lastiklerin basıncını ölçmez ancak aracınızın tekerlerinin dönüş hızını değerlendirir. ABS ve ESP sistemleri sayesinde aynı aks üzerindeki tekerlerin aynı hızda dönüp dönmediğini kontrol eder. Eğer tekerlerin dönüş hızında bir farklılık tespit ederse (+/- %20) gösterge paneline bir ikaz ışığı gönderir.

© rezulteo

Dolaylı TPMS’nin avantajları:

  • Lastik değişimi sırasında özel bir müdahale gerektirmez.
  • Basit ve düşük maliyetli bir sistemdir
  • Bakım gerektirmez

Dolaylı TPMS’nin dezavantajları:

  • Düşük hassasiyet ve bilgilendirme hızı (özellikle yavaş lastik basınç kaybı durumlarında)
  • Bir sorun yaşandığında problemin hangi tekerden geldiğini tespit edemez.

Doğrudan ve dolaylı TPMS: Nasıl ayırt edilir?

Doğrudan TPMS, lastik basınç sensörünün valflere takılı olması durumunda kolayca tespit edilebilir. Bu durumda valfin dış kısmı serttir ve genelde metaliktir.

© rezulteo

Dolaylı TPMS siyah ve esnek bir plastikten imal edilen klasik valfler kullanır.

© fr.fotolia.com

Bazı markalar araçlarında yalnızca doğrudan TPMS mevcuttur: BMW, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Opel, Toyota vs.

© rezulteo

Bazı markalarda ise yalnızca dolaylı TPMS mevcuttur: Seat, Skoda vs.

Bazı markalar ise modele göre farklılık gösterecek şekilde bu iki sistemden birini kullanır: Renault, Volkswagen, Audi vs.

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku