Otomobil sürücüsü olarak trafik kurallarına ve mevzuata uyum göstermek için bilmeniz gereken şeyler nelerdir? Lastik kullanımı konusunda uyulması gereken kurallar bulunmaktadır. Lastiklerinizin yürürlükteki mevzuata uygun olduğundan emin olmak için kontrol etmenizi sağlayacak 4 esas noktayı aşağıda bulabilirsiniz:
Lastik üzerindeki yazılar ve işaretler
Lastik ebatları
Aracınız için üreticisi tarafından onaylanmış bir veya daha fazla lastik ebadı olabilir. Her ne kadar dilediğiniz lastik markasını ve modelini seçmekte özgür olsanız da kullanacağınız lastik ebatlarının onaylanmış ebatlar arasında olmasına dikkat etmelisiniz.
Lastik hız endeksi – yük endeksi
Lastiklerinizi değiştirdiğiniz sırada yeni lastik takımının yük ve hız endeksleri onaylanan orijinal değerlere eşit veya onlardan daha yüksek olmalıdır. Mevzuat yalnızca kış lastiklerinin montajı durumunda hız endeksinin Q harfine kadar düşürülmesine müsaade etmektedir. Böyle bir değişiklik durumunda gösterge paneline lastiğin kullanılabileceği maksimum hızı hatırlatan bir çıkartma yapıştırılmalıdır.
Diğer işaretler
Bahsedilen diğer işaretlemeler, lastiğin üretimi ile yapısına, markasına, kategorisine (M+S, 3PMSF, vs.) ve mevcut olabilecek diğer niteliklere (Run flat, Tubeless, vs.) dair olabilir.
Araç üzerindeki lastikler
Aynı aksa takılan lastikler birbiriyle aynı olmalıdır: Aynı marka, aynı model ve aynı ebatlar (Geçici olarak bir stepnenin kullanılması istisnai olarak kabul edilmektedir). Buna karşılık kanun ön ve arka akslarda farklı lastiklerin (marka ve model) kullanılmasına izin vermektedir.”Kendi güvenliğiniz için, mümkün olan en güvenli yol sürüşünü elde etmek amacıyla aynı diş derinliğine sahip aynı marka ve model olmak üzere, yine aynı ebatlara sahip 4 lastik kullanmanızı tavsiye ediyoruz.”
Aşınma ve hasar
Aşınma
Lastiklerinizde diş derinliği göstergeleri bulunur. Bunlar 1,6 mm’lik minimum derinliğe işaret eder ve bu göstergeye ulaşıldığında lastiğin değiştirilmesi gerekir zira kanal derinliği bu seviyenin altına düştüğünde lastik iyi performans gösteremez; örneğin su tahliyesi artık düzgün bir şekilde gerçekleştirilemez. Buna karşılık diş yapısının lastik sırtının bütün genişliği boyunca ayırt edilebiliyor olması gerekir: Eğer lastik sırtı kısmen dahi olsa düzleşmiş ise lastiğin değiştirilmesi gerekir.
Ayrıca aynı aks üzerindeki lastiklerin diş derinliklerinin arasındaki farkın 5 milimetreyi geçmemesine de dikkat etmelisiniz.
Hasar ve darbeler
Lastiklerinizde kesik, yırtık, derin bir iz ya da balon bulunmamalıdır.. Eğer karkas (metalik kısım) görünür hale gelirse olabildiğince çabuk lastiklerinizi bir kontrolden geçirmeli ve değişimlerini sağlamalısınız.”Lastiklerinizi değiştirmek için diş derinliğinin sınıra (1,6 mm) ulaşmasını beklememenizi tavsiye ediyoruz. Özellikle yağışlı bölgelerde sürüş gerçekleştiriyorsanız… Diğer taraftan lastiklerinizde düzensiz bir aşınma tespit ederseniz aracınızın rot-balans ayarını da mutlaka kontrolden geçirmeniz gerekir.”
Kış lastikleri
M+S ve 3PMSF işaretleri
Kış lastiği yönetmeliği uyarınca bir kış lastiği:
- M+S işaretine veya
- Hem M+S işaretine hem de kar tanesi (snowflake – 3PMSF) işaretine, veya
- Sadece 3PMSF kar tanesi (snowflake – 3PMSF) işaretine
sahip olmalıdır.
Çivili lastikler
Kış latiği yönetmeliğine göre, kış lastiği yerine geçen çivili lastikler sadece buz üzerinde kullanılabilir.