Seyir halindeyken birdenbire lastiğiniz patlayabilir, aracınızın fren sistemi arızalanabilir veya arabanızın kontrolünü kaybedebilirsiniz. Herşeye hazırlıklı olun: Kendinizin ve yolcularınızın güvenliği için, direksiyon başında, doğru tepkiler vererek beklenmedik durumların üstesinden nasıl gelinebileceğini keşfedin.

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 16, 2021Categories: Kullanım971 kelime5 dakika okuma
Tehlikeli durumlarda sürüş
© fr.fotolia.com

Her türlü duruma yönelik 2 önemli davranış alışkanlığı

Acil durumlarda olabildiğince sakin kalmaya çalışın: Bu, doğru kararları almanıza yardımcı olacaktır. Buradaki amaç aracınızı ve yolcularınızı güvende tutmak. Bunun için büyük bir fark yaratacak birkaç prensibi takip etmeniz yeterli olacaktır.

Araç kontrolünü korumanızı sağlayacak 2 önemli davranış alışkanlığı:

  • Frenlemeden önce direksiyonu kullanın
  • Yüksek hızda ani direksiyon hareketleri gerçekleştirmekten kaçının

Diğer otomobil sürücülerini bir sorunun yaşandığına dair uyarmak için olabildiğince çabuk bir şekilde uyarı ışıklarını yakmayı ihmal etmeyin. Aracın kontrolünü geri kazandığınızda ve aracı durdurduğunuzda sarı güvenlik yeleğinizi giyin ve güvenli, görünebilir bir yere üçgen reflektörünüzü yerleştirin.

Lastik patlaması durumunda ne yapmalı?

Ani basınç kaybı veya lastik patlaması güvenliğinizi ciddi bir riske sokar. Hızınız ne kadar yüksekse güvenlik riski de o kadar fazladır. Böyle bir durumda uygulanması gereken davranışlar şunlardır:

  • Soğuk kanlılığınızı koruyun ve özellikle de frene yüklenmeyin 
  • Hızınızı kaybedene kadar aracınızı düz bir çizgide tutmak için direksiyonu iki elinizle tutun.
  • Aracınızın kontrolünü geri kazandığınızda vites düşürerek yavaş yavaş durma noktasına ulaşın.
  • Park etmek için güvenli ve mümkünse düz bir alan seçin

Güvenli olan bir noktaya ulaştığınızda aracınızı durdurun ve el freninizi çekerek aracınızın ve içerisindekilerin durumunu kontrol edin.

Ardından stepnenizi monte etmelisiniz. Stepneyi monte ettikten sonra hızınızı 80 km/saat ile sınırlı tutmanız gerekecektir. Ayrıca olabildiğince çabuk lastiğinizi değiştirmenizi tavsiye ediyoruz.

Delinmiş veya patlamış bir lastik ile sürüş gerçekleştirdiğinizde bu lastiklerin tamir edilmesinin mümkün olmayacağını aklınızdan çıkarmayın.

Fren arızası durumunda nasıl tepki göstermeli?

Tabi ki frenlerinizin durumunu düzenli olarak kontrol ederek ve onları test etme alışkanlığını kazanarak böyle bir durumun meydana gelmesini engellemek en iyisi olacaktır: Bunu gerçekleştirmek için tek yapmanız gereken keskin bir yokuştan aşağı inmeden önce veya bir su birikintisinden geçtikten sonra orta fren pedalına birkaç defa basarak frenleri kontrol etmektir. Ancak frenlerinizin arızalı olduğunu fark ederseniz mutlaka uyum göstermeniz gereken güvenlik kuralları aşağıdadır:

  • Sakin olun ve uyarı ışıklarınızı yakın.
  • Eğer 30 km/saat’in altındaki bir hızda sürüş gerçekleştiriyorsanız yavaşlamak için hafif bir şekilde el frenini kullanabilirsiniz.
  • Eğer 30 km/saat’in üzerinde bir hızdaysanız el frenini dikkatli bir şekilde kullanın zira tekerleri bloke edebilir ve aracın kontrolünü kaybedebilirsiniz. Hızınızı düşürmek için adım adım vitesinizi düşürün.
  • Aracınızın hareketini yavaşlatmak için çevrenizdeki unsurlardan yararlanmaya çalışın (Örneğin, yokuş, çakıllık, vs.)
  • Aracınızın kontrolünü geri kazandıktan sonra uygun bir mekânda durun: Aracınızı emniyet şeridine veya yol dışına çekin. Mutlaka kendinizi diğer araçlardan koruyun (Örneğin güvenlik bariyerinin arkasına) çünkü yol kenarları son derece tehlikelidir!

Aracınızın hakimiyetini kaybederseniz ne yapmalısınız?

Sürüş gerçekleştirdiğiniz sırada aracınız 4 teker üzerinde dengede durmalıdır. Ancak, ani frenleme veya çok ani hızlanma gibi bazı manevralar hem virajda hem de düz çizgide bu dengeyi bozabilir.

Düz çizgide

Aracın hakimiyetini düz çizgide sürüş sırasında kaybetmeniz durumunda izlemeniz gereken adımlar şunlardır:

  • Sakin olun ve direksiyonu sıkıca iki elinizle tutun
  • Ayağınızı gaz pedalından aşamalı olarak kaldırın
  • Ani frenleme gerçekleştirmeyin ve özellikle de el frenini kullanmayın: Hızınızı düşürmek için aşamalı olarak vites düşürün
  • Eğer aracınız kaymaya başlarsa direksiyonu kavrama kaybını düzeltecek ve aracı düzleştirecek şekilde döndürün

Virajda

Aracınız dönmeye başladığında merkezkaç kuvveti aracın ağırlığını virajın dış kenarına doğru çeker. Bu durum aşırı dümenleme ile sonuçlanabilir. Aşınmış arka lastikler veya ani bir frenleme sonucunda aracınızın arka lastikleri virajdaki kavrama kabiliyetini yitirebilir…

© Wikimedia

Böyle bir durumda şu şekilde hareket etmelisiniz:

  • Panik yapmayın ve aracın ağırlığını daha iyi bir şekilde dağıtmak için öncelikle debriyaja basın 
  • Tekerleri gitmek istediğiniz yöne doğru çevirin
  • Fren pedalını serbest bırakın ve hızınızı düşürmek için vites düşürün
  • Kesinlikle el frenini kullanmayın

Bir virajda keskin bir şekilde hızlanmak da aracınızın kontrolünü kaybetmenize neden olabilir. Frenlemenin tersine hızlanma önden çekişli bir araçta ön lastiklerin yalpalamasına neden olabilir ve virajda hızlanma arkadan itişli bir araçta aşırı dümenleme ile sonuçlanabilir. Bu durumda “yetersiz dümenleme” meydana gelebilir ve aracınız virajdaki kavramasını kaybedebilir.

© Wikimedia

Yetersiz dümenlemeyi şu şekilde düzeltebilirsiniz:

  • Sakin olun ve direksiyonu daha fazla çevirmeyin
  • Ayağınızı gaz pedalından kaldırın ve yavaşça frenlemeye başlayın
  • Eğer önden çekişli bir aracınız varsa (motor gücü ön tekerlere aktarılıyor demektir) debriyaja sonuna kadar basarak ağırlık merkezini arka tekerlere kaydırın

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku