İki farklı ebattaki 30 yaz lastiği Alman Otomobil Kulüpleri Federasyonu Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) tarafından test edildi. En çok tavsiye edilen lastikler arasında yanlızca en çok bilinen lastikler bulunmuyor.

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 17, 2021Categories: Lastik testleri1370 kelime6.9 dakika okuma
ADAC 14 ve 16 inçlik iki ebatta yaz lastikleri testi
İki farklı ebattaki 30 yaz lastiği ADAC tarafından karşılaştırıldı. © ADAC 2018

Özenli bir test metodolojisi

Her sene olduğu gibi ünlü Almanya otomobil kulüpleri federasyonu ADAC büyük bir sabırsızlıkla beklenen yaz lastikleri testinin sonuçlarını sundu. Bu sene de iki farklı ebat dikkate alındı ve çok sayıda (tam olarak 30) lastik süzgeçten geçirildi. 

Her lastik, Continental’ın Hannover’daki Contidrom’u ve Bridgestone’un İtalya’daki test sahalarından biri dahil farklı test merkezlerinde organize edilen 6 farklı testten geçti. Nihai notun belirlenmesi için test sonuçları bir araya getirildi ve yaz lastiklerine özgü performans niteliklerinin daha iyi bir şekilde temsil edilmesi amacıyla belirli katsayılar ile çarpıldı. Bu doğrultuda ıslak zemindeki performans özellikleri nihai notun %40’ını oluşturmakta. Kuru zeminde sürüş ve kullanım ömrünün her biri ise %20’lik bir değere sahip. Gürültü ve yuvarlanma direnci değerlerinin her biri ise nihai notun %10’una karşılık geliyor. Yüksek hızda test, nihai notun hesaplanmasında değerlendirmeye alınmıyor. ADAC’ın hesaplamasına göre en iyi lastikler en düşük nota sahip olanlar.

14 inçte ara markalar tatmin edici

175/65 R14 ebatında on dört farklı lastik bir Ford Fiesta üzerinde test edildi. Lastiklerinin döngü sonunda olduğu düşünülen Bridgestone, Hankook ve Michelin markaları karşılaştırmadan hariç tutuldu. Bu doğrultuda test edilen referans lastikler aşağıdakilerdir:

ADAC’ın testlerinden elde edilen sonuçlar şaşırtıcı: Yalnızca iki lastik “iyi” notunu kazanıyor ve bunlardan hiçbiri “premium” markalara ait değil. Falken Sincera SN832 karşılaştırmanın en iyi notunu hak ediyor. ADAC’a göre bu, son derece dengeli bir lastik ve güvenlik alanındaki bütün değerlendirme alanlarında, özellikle de kuru zeminde yüksek performans sergiliyor. 2. sırada Semperit Comfort-Life 2 ona oldukça yakın. Kuru zeminde bir o kadar performanslı olmasa da ıslak zeminde tüm hünerlerini sergiliyor. 

Bu ikilinin arkasından gelen 11 lastik “tatmin edici” olarak değerlendirilmiş. 3. sırada yer bulan Dunlop Street Response 2 dengeli performans özelliklerine rağmen ıslak zemindeki zayıf noktaları yüzünden bir üst kategoride yer almayı başaramıyor. 4. sırayı paylaşan Kleber Dynaxer HP3 ve Vredestein T-trac 2 aşınma testlerinde ve onu takiben yuvarlanma direnci testlerinde iyi sonuçlar elde etti.

Apollo Amazer 4G Eco yuvarlanma direnci alanında karşılaştırmanın en iyisiydi ve kuru zeminde iyi performans ortaya koydu. Fakat bu lastik de ıslak zemindeki zayıflıkları nedeniyle üst sıraları zorlayamıyor. Onunla aynı puana sahip olan Pirelli Cinturato P1 Verde ve Pneumant Summer ST2 benzer avantajları ve kusurları sergiliyor. Bu üç lastik sıralamada 6.’lığı paylaşıyor.

Kıyaslamanın 9.’luğunu elde eden Continental ContiPremiumContact 5 ıslak zeminde en iyi performans özelliklerini sunuyor ve kuru zeminde de en yüksek nottan pek uzak değil. Ancak çabuk aşınma eğilimi ADAC’ın karşılaştırmasında rakiplerini ezmesini engelliyor.

10. olarak gördüğümüz Goodyear EfficientGrip Compact, ıslak zeminde biraz zorlanıyor fakat aşınma testlerinde sıralamanın 11.’si Fulda EcoControl ile birlikte en iyi notu elde ediyor. Firestone MultiHawk 2 yakıt tüketimi için en düşük puanı elde etse de kuru zeminde iyi performans özellikleri ile rakiplerinden daha iyi bir sürüş konforu ortaya koyuyor. 13.’lüğe oturan Maxxis Mecotra 3 kuru zeminde en iyi ürün fakat ıslak zemindeki performanslar açısından sondan ikincilik ile yetinmek zorunda kalıyor.

“Yeterli” unvanına layık görülen tek lastik Sava Perfecta ıslak zeminde en düşük notu ediyor. Bu da diğer testlerdeki kabul edilebilir sonuçlarına rağmen neden 14. sıraya kadar düştüğünü açıklıyor.

Falken Sincera SN832 Ecorun 1er
Semperit Comfort-Life 2 2e
Dunlop Street Response 2 3e
Kleber Dynaxer HP 3 4e
Vredestein T-trac 2 4e
Apollo Amazer 4G Eco 6e
Pirelli Cinturato P1 Verde 6e
Pneumant Summer ST2 6e
Continental ContiPremiumContact 5 9e
Goodyear EfficientGrip Compact 10e
Fulda EcoControl 11e
Firestone Multihawk 2 12e
Maxxis Mecotra 3 13e
Sava Perfecta 14e

Sonuçların tamamını Fransızca olarak Touring Club İsviçre’de bulabilirsiniz.

16 inçte bazı lastikler şaşırtıyor ama Michelin sıralamanın kralı

205/55 R16 ebatında ADAC, bir Volkswagen Golf VII üzerinde 16 yaz lastiğini test etmeye karar verdi. Bu defa Michelin, Bridgestone ve Hankook değerlendirmeye dâhil ediliyor ancak bunlardan ilk ikisinin yeni lastikleri sıralamada yer almıyor (testler sırasında henüz satışa sunulmamışlardı):

Altı lastik “iyi” nitelemesini elde etti. Yerini Primacy 4’e bırakan Michelin Primacy 3 bu karşılaştırmada ezici üstünlüğü elde ediyor. Aşınma testlerinde en iyi notu elde ediyor ve hem kuru hem de ıslak zeminde çok iyi performans özellikleri sergiliyor.

Onu takiben üç farklı lastik 2.’liği paylaşıyor: ADAC’ın kusur bulamadığı ve yeni versiyonu bu sene başında çıkan Bridgestone Turanza T001 Evo, yuvarlanma direnci alanında en iyi lastik Continental ContiPremiumContact 5 ve kuru zeminde performans özellikleri açısından Michelin’e eş değer çıkan Firestone Roadhawk. 

5. sıradaki Hankook Ventus Prime 3 K125 kuru zemindeki en iyi performans ile namını koruyor ve onunla aynı notu paylaşan Semperit Speed-Life 2 gibi son derece dengeli performans özellikleri sunuyor.

Bu lastiklerin arkasında “tatmin edici” unvanına layık görülen sekiz lastik yer alıyor. ESA Tecar Spirit 5 HP ve Pirelli Cinturato P7 Blue, kuru zeminde ve aşınma testlerinde elde ettiği çok iyi sonuçlara rağmen ıslak zemindeki zayıflıklarının bedelini ödüyor. Kuru zemindeki kusurları yüzünden “iyi” unvanını ucu ucuna kaçıran Kumho Ecsta HS51 ile birlikte 7. sıraya oturuyorlar.

10. olarak karşımıza çıkan Fulda Ecocontrol HP, aşınma, yuvarlanma direnci ve konfor alanında çok iyi performans niteliklerine sahip ama kuru ve ıslak zemindeki testlerde geri planda kalıyor.

Üç lastik 11. sırayı paylaşıyor: İyi bir yuvarlanma direncine rağmen kuru ve ıslak zeminlerde sürüş ve kullanım ömrü açısından bir takım zayıf yönlere sahip olan Giti Premium H1, kuru zemin ve yuvarlanma direnci testlerindeki iyi sonuçlarına rağmen düşük bir kullanım ömrünün bedelini ödeyen Goodyear EfficientGrip Performance ve yakıt tüketimi açısından en zayıf notu hanesine yazdıran Nexen N’blue HD Plus.

14.’lüğe oturan Cooper Zeon CS8 kuru ve ıslak zemin testlerindeki en kötü notları elde ediyor ancak buna rağmen “tatmin edici” değerlendirmesini koruyabiliyor.

ADAC’ın yüksek hız testinde başarısız olan iki lastik bir alt kategoriye alınarak “yeterli” unvanına layık görülüyor. 15.’liği kendi aralarında paylaşan bu lastikler o kadar zorlayıcı olmayan benzer bir testi başarıyla geçti. Bu iki ürün, kuru ve ıslak zeminde sürüş alanında zayıf görünen ancak düşük bir yuvarlanma direnci ile farkı kapatan Ecosis Infini ve iyi kullanım ömrüne, yuvarlanma direncindeki en iyi nota ve kuru zeminde 2. en iyi puana sahip olmasına rağmen ıslak zemindeki düşük performans özelliklerini telafi edemeyen Vredestein Sportrac 5.

Michelin Primacy 3 1er
Bridgestone Turanza T001 Evo 2e
Continental ContiPremiumContact 5 2e
Firestone Roadhawk 2e
Hankook Ventus Prime 3 K125 5e
Semperit Speed-Life 2 5e
ESA Tecar Spirit 5 HP 7e
Kumho Ecsta HS51 7e
Pirelli Cinturato P7 Blue 7e
Fulda Ecocontrol HP 10e
Giti Premium H1 11e
Goodyear EfficientGrip Performance 11e
Nexen N’blue HD Plus 11e
Cooper Zeon CS8 14e
Infinity Ecosis 15e
Vredestein Sportrac 5 15e

Sonuçların tamamını Fransızca olarak Touring Club İsviçre’de bulabilirsiniz.

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku