Piyasadaki en iyi yüksek performans lastikleri hangileri? AutoExpress en son sayısında bu soruya yanıt aradı.İngiliz dergi 225/45 R17 ebatındaki 10 adet yüksek performans yaz lastiğini test etti ve karşılaştırdı.

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 17, 2021Categories: Lastik testleri1250 kelime6.5 dakika okuma


Zorlu ve hassas test şartları

Teksas'da 10 yaz lastiği için 2018 AutoExpress testi
AutoExpress, 10 farklı yaz lastiğini farklı sürüş şartlarında test etmek üzere Teksas’daki Uvalde pistine çıktı © AutoExpress

Geçen sene, AutoExpress 16 inç çapındaki jantlara yönelik 11 yaz lastiğini karşılaştırmıştı. Bu defa İngiliz dergi 225/45 R17 ebatındaki 10 adet yüksek performans lastiğini değerlendirmeye aldı:

Testler Continental’ın Uvalde, Teksas’daki test merkezinde gerçekleştirildi. AB lastik etiketi kriterlerine ek olarak AutoExpress araç içerisindeki gürültü seviyesi dahil 9 ek kriteri mercek altına aldı. Dergi çalışanları kuru zeminde 100 km/saat’lik bir hızda frenleme mesafesini ve tur zamanını test etti. Islak zemindeki testler sırasında ise 80 km/saat’lik bir hızda frenleme mesafeleri, yanal kavrama ve viraj ile düz çizgide suda kızaklama performansları ölçüldü.

AutoExpress'in 2018 testi için yaz lastiklerinin montajı
© Auto Express

Test edilen lastikler arasındaki fark düşük

AutoExpress’in ilk tespiti genel sonuçların birbirine ilk defa bu kadar yakın olması. Birinci ve sonuncu lastikler arasındaki fark yalnızca %3,7. Son derece yakın sonuçlar ortaya koymaları nedeniyle özellikle sıralamanın ilk 6 lastiğini birbirinden ayırt etmek oldukça zor. 

Avon ZV7 bu sıralamanın sonunda yer alıyor ancak karşılaştırmanın en ucuz lastiği olarak tüm rakiplerine meydan okuyor. Ayrıca düşük gürültü seviyesi de AutoExpress’i şaşırtmış. Islak zeminde frenleme alanındaki A etiket notuna rağmen derginin gerçekleştirdiği frenleme testinde daha düşük etiket notlarına sahip lastiklerin gerisinde kalıyor. Fakat AutoExpress’in testlerini son derece sıcak iklim şartlarına sahip Teksas’da organize ettiğini de unutmamak gerekiyor. Bu şartlar altında frenleme sıralamasının birinci lastiğine oranla ıslak zeminde durma noktasına ulaşmak için 7 metre daha fazla mesafe kaydediyor.

AutoExpress 10 farklı yaz lastiğinin performans özelliklerini ıslak zeminde test etti
© Auto Express

Nokian, Hankook ve Bridgestone nispeten başarılı

Daha çok kış lastikleri ile tanınan Nokian iyi yaz lastikleri sunma konusunda bir o kadar başarılı olduğunu gösteriyor. 2013 yılında piyasaya çıkarılan ve kariyerinin sonuna yaklaşan zLine bu alanda uzman markalara yakın bir performans gösteriyor. Düşük yuvarlanma direncine ek olarak AB lastik etiketlemesi için bu alanda elde ettiği A notundan da anlaşılacağı gibi ıslak zeminde son derece iyi performans özellikleri ortaya koyuyor. Buna karşılık kuru zeminde piyasanın liderleri ile yarışamıyor.

Hankook Ventus S1 evo2 sıralamanın tepesindeki rakiplerine oldukça yakın. Fakat gerçekleştirilen testlerde bazı modellerin gerisinde kalıyor. Nihai sıralamada daha iyi bir sonuç elde etmesinin önüne geçen en büyük engel yüksek yuvarlanma direnci (9.). Kuru zeminde en iyi lastiğe oranla yalnızca bir metre daha uzun frenleme mesafesi ile AutoExpress dergisi lastiği bu tür yüzeylerde başarılı buluyor. Virajda daha fazla hızlanma sağlayan iyi kavrama kabiliyeti sayesinde ıslak zeminde de olumlu değerlendiriliyor.

AutoExpress kısa bir süre önce Bridgestone Turanza T001 EVO’nun yerini alan T005 için büyük bir beklentiye sahipti. Bu lastik derginin son karşılaştırmasında üçüncülüğe oturuyor. Her ne kadar test içerisindeki kıyasıya mücadele ve birbirine yakın sonuçlar nedeniyle sıralamadaki konumu biraz düşük olsa da bu yeni lastik son derece dengeli bir ürün olarak kendisini gösteriyor. Bridgestone karşılaştırmanın en düşük yuvarlanma direncine sahip bu lastik ile yakıt tasarrufuna odaklanmış gibi görünüyor. Bu büyük avantaj lastiğin rakiplerine oranla en az %3 ila %5 arasında daha az yakıt tüketmesini sağlıyor. Ancak bu durum çoğu zaman kuru zeminde bir kayıp ile sonuçlandığından hem frenleme hem de sürüş alanlarında kuru yüzeylerde en düşük performans özelliklerini yine bu lastikte görüyoruz.

AutoExpress yaz lastiklerinin frenleme kabiliyetini test etti
© Auto Express

İlk 6 yaka yakaya

Pirelli ve Falken, testlerin sonucunda kendilerini aynı sırada buluyor. Pirelli P Zero tüm zeminlerde en iyi frenleme performansına sahip. Kuru zemindeki kavrama kabiliyeti sürüş testlerinde iyi bir sonuç ortaya koyuyor. Ancak en iyi performansını ıslak zeminde sunuyor. AutoExpress’in pilotlarına göre P Zero gaz pedalına en uzun süre basmayı ve viraj çıkışında aşırı dümenleme riskine girmeden tekrar hızlanmayı sağlıyor. Üretici markanın sıkıntı yaşadığı alanlar yalnızca suda kızaklama ve yuvarlanma direnci olup bu alanlarda lastik karşılaştırmanın sonlarında yer alıyor.

Falken Azenis FK510, P Zero’nun bu kriterlerde yaşadığı zorluğu aşmış durumda. Hatta suda kızaklama testlerindeki en iyi ürünler arasında boy gösteriyor. Kuru zeminde frenleme alanında Pirelli’nin hemen arkasında (+40 cm) yer alan bu lastik diğer testlerde gerilerde kalmasa da podyumu rakiplerine bırakıyor. Bu modeli son derece dengeli bulan AutoExpress yine de diğer lastiklere oranla ıslak zeminde ABS sisteminin daha sık devreye girmesinden şikayetçi.

Bütün testlerde üst sıraları yakalayan Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, nihai sıralamada daha yukarı çıkabilmek için ıslak zeminde biraz daha yüksek performans niteliklerine ihtiyaç duyuyor. P Zero’ya oranla ıslak zeminde durma noktasına ulaşmak için 2 metre daha fazla mesafe kaydediyor. Fakat Goodyear’ın lastiği tüm diğer testlerde, özellikle de yuvarlanma direnci ve suda kızaklama testlerinde iyi bir performans ortaya koyuyor.

Falken ve Pirelli’de olduğu gibi Michelin ve Dunlop’un ürünleri de birbirine denk. Pilot Sport 4 kuru zeminde biraz daha güçlü. Bu lastik aynı zamanda bu tür yüzeylerde en iyi tur zamanını sergiliyor ve frenleme mesafeleri kuru zeminde nispeten kısa. Suda kızaklama testlerinin en iyileri arasında yer alıyor ve AutoExpress’e göre ilk virajlardan sonra ıslak zeminde bir miktar kavrama kaybı yaşasa da etkili bir performans ortaya koyuyor. Yuvarlanma direnci AB lastik etiketindeki C notundan da anlaşılabileceği gibi Michelin ve Pilot Sport 4 lastiği için öncelik arz etmiyor.

Dunlop Sport Maxx RT2 ise suda kızaklama testlerinde diğerlerine oranla biraz geride kalıyor. Modelin bütün zayıf yönleri aşağı yukarı bununla sınırlı. Dunlop’un lastiği kuru ve ıslak zemindeki yüksek performans özellikleri ile son derece dengeli bir ürün olarak karşımıza çıkıyor. Bir taraftan ıslak zemindeki en iyi tur zamanını hanesine yazdırırken diğer taraftan gayet düşük bir yuvarlanma direnci ve araç içinde düşük bir gürültü seviyesi ortaya koyuyor. 

AutoExpress’e göre en iyi lastik konumundaki Continental PremiumContact 6 bir önceki modeli ContiPremiumContact 5‘in başarısını sürdürüyor. Dergi, en güzel sürüş keyfini Continental lastiğinin sunduğunu belirtiyor. Bu model ayrıca kuru zemindeki en iyi tur zamanını Michelin Pilot Sport 4 ile paylaşıyor; ancak Michelin lastiği AutoExpress pilotlarına göre aynı sürüş hassasiyetini sunamıyor. En yakın rakibinden yarım saniye farkla ıslak zeminin en hızlısı da o. Her ne kadar markanın önceliği bu olmasa da yuvarlanma direnci alanında yeterli bir performans sergiliyor ve en sessiz lastikler arasında olmasıyla dikkat çekiyor.

Bu AutoExpress testinin tamamını derginin İnternet sitesinde İngilizce olarak bulabilirsiniz

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku