İsviçre Otomobil Kulübü (TCS), Alman Otomobil Kurumu (ADAC) ile ortaklaşa düzenlediği, 2019 yılının yaz lastiği testini yayınladı. İsviçreli dernek, 16 yaz lastiğini karşılaştırdı. Testte, Petlas Imperium PT515 de yer alıyor.
Şehir araçlarına yönelik 16 yaz lastiği test edildi
Kış mevsimini henüz geride bırakmamış olsak da İsviçre Otomobil Kulübü (TCS), dikkatini şimdiden yaz lastiklerine çevirmiş. Her kapsamlı testte olduğu gibi bu testte de TCS, Alman Otomobil Kurumu (ADAC) ile iş birliğine gitti. 2019 yaz lastikleri testi çerçevesinde, Citroën C3, DS3, Dacia Sandero, Hyundai i20, Fiat Punto, KIA Cee’d, Mercedes A Serisi, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, Seat Ibiza ve Volkswagen Polo gibi şehir araçlarına yönelik 185/65 R15 88H ebadındaki 16 lastik sınavdan geçirildi:
- Bridgestone Turanza T005
- Continental ContiPremiumContact 5
- Falken Ziex ZE310 Ecorun
- Firestone Roadhawk
- Giti GitiSynergy E1
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Kumho Ecowing ES01
- Hankook Kinergy Eco2
- Linglong Green-Max HP010
- Maxxis Mecotra 3
- Michelin Crossclimate +
- Petlas Imperium PT515
- Pirelli Cinturato P1 Verde
- Semperit Comfort-Life 2
- Toyo Proxes CF2
- Vredestein Sportrac 5
Dört mevsim kategorisinde yer almasına rağmen Michelin CrossClimate + lastiği de diğer yaz lastikleri ile aynı şartlar altında bu testte boy gösteriyor.
Test çerçevesinde söz konusu 16 lastik, 6 farklı kategoride bir dizi testten geçirildi. Bu kategoriler kuru zemin, ıslak zemin, konfor, yakıt tüketimi, aşınma ve yüksek hız. Bunlar arasından ilk ikisi, toplam notun %60’ını teşkil ediyor.
Lastiklerin hiçbiri kötü bir seçenek değil, 14 lastik ise “tavsiye ediliyor”
Testte yer alan lastiklerin sayısı yüksek olsa da her biri ADAC’ın ve TCS’nin standartlarını yakalamayı başarıyor.
Tavsiye edilir sıfatını kıl payıyla elde eden Çin menşeli lastik Linglong Green-Max HP010, ıslak zeminde oldukça iyi bir performans ortaya koyuyor. Kuru zeminde rakipleri kadar etkili olamıyor ve özellikle kullanım ömrü açısından test içerisindeki diğer lastiklerin gerisinde kalıyor.
Kuru zeminde oldukça etkili olan Pirelli Cinturato P1 Verde, kendisi ile aynı nihai nota sahip Hankook Kinergy Eco 2 lastiği ile birlikte ıslak zeminde en düşük notu elde ediyor.
Petlas Imperium PT515, kuru zeminde en düşük notu elde etmekle birlikte, ıslak zeminde de çok daha üstün bir performans gösteremiyor. Fakat düşük yuvarlanma direnci ve yeterli kullanım ömrü sayesinde puan kazanıyor.
Karşılaştırmanın en sessiz lastiği olsa da Giti GitiSynergy E1, ıslak ve kuru zemindeki küçük çaplı zafiyetlerini telafi edemiyor. Ancak düşük yuvarlanma direnci sayesinde yakıt tüketimi alanındaki en iyi lastikler arasında yer alıyor. Benzer niteliklere ıslak zeminde biraz daha başarılı olan Semperit Comfort-Life 2’de de rastlıyoruz. Kuru zeminde son derece etkili olan Falken Ziex ZE310 Ecorun, ADAC ve TCS’ye göre aşınma testlerinde iyi bir performans sunuyor fakat performans dengesi açısından sorun yaşıyor.
Bunun tam tersini ise kullanım ömrü hariç tüm alanlarda etkileyici bir sonuç sunan Continental ContiPremiumContact 5’de görüyoruz. Bu lastik, ADAC’a göre az kilometre yapan otomobil sahipleri için son derece iyi bir seçenek.
Dengeli lastikler arasında Toyo Proxes CF2’yi de görüyoruz. Hatta bu lastik yuvarlanma direnci alanında en iyi notu elde ediyor ve kuru zemindeki en iyi lastikler arasında yer alıyor. Islak zemindeki birkaç zafiyeti, sıralamada daha fazla yükselmesini engelliyor.
Maxxis Mecotra 3, yakıt tüketimi testlerinde en iyi sonucu hanesine yazdırıyor. Fakat kuru zemindeki gayet güzel sürüş özelliğine rağmen, ıslak zemindeki küçük bir performans açığı nihai sıralamasını olumsuz etkiliyor. Bu lastiğin test içerisindeki en ucuz modellerden biri olduğunu da not düşmek gerek.
Kumho Ecowing ES01 düşük yuvarlanma direnci ve uzun kullanım ömrü sayesinde iyi bir kalite-fiyat oranı sunuyor. Fakat kuru ve ıslak zemindeki ufak zafiyetleri nedeniyle tam olarak göz dolduramıyor.
Firestone Roadhawk kuru zeminde karşılaştırmanın en iyi notunu elde ediyor. Ne yazık ki zayıf performans dengesi, sıralamada daha iyi bir derece elde etmesini engelliyor. ADAC ve TCS, bu lastiğin ıslak zeminde birtakım zafiyetlere sahip olduğuna işaret ediyor ve yakıt tüketimi testlerinde en düşük notu da bu lastikte görüyoruz.
ADAC sıralamasında bir üst seviyeye geçmeyi kıl payı ile kaçıran Goodyear EfficientGrip Performance, ıslak zeminde küçük çaplı kusurlara sahip. Buna karşılık kuru zeminde son derece etkili, aşınmaya karşı dirençli ve oldukça tasarruflu bir lastik olarak ön plana çıkıyor.
Bu testin sürpriz davetlisi Michelin CrossClimate +, etkileyici bir sonuç ortaya koyuyor. Podyumda üçüncülüğü yakalayan bu lastik, ıslak zemindeki en iyi modeller arasına girmeyi başarıyor ve özellikle uzun kullanım ömrü ile şaşırtıyor. Yuvarlanma direnci rakiplerinden yalnızca bir miktar yüksek olsa da, özellikle kuru zemindeki biraz yüksek frenleme mesafesi nihai notunu olumsuz olarak etkiliyor. Fakat bu testte ADAC ve TCS, bir dört mevsim lastiğinin yaz lastikleri karşısından gerçek bir alternatif olabileceğini ıspatlıyor.
2 yaz lastiği “çok tavsiye ediliyor”
Rakiplerinin arasından sıyrılmayı kolayca başaran Vredestein Sportrac 5, ADAC ve TCS’ye göre son derece dengeli bir yaz lastiği. Alman ve İsviçreli otomobil derneklerine göre bu lastik, zayıf bir yöne sahip değil. CrossClimate +’dan sonra en uzun kullanım ömrünü bu lastikte görüyoruz. Bu ürün, hem ıslak zemindeki performans nitelikleri hem de yakıt tasarrufu alanlarında taviz vermeyen nadir yaz lastiklerinden biri.
Fakat bu testin tartışmasız galibi yeni Bridgestone Turanza T005. Geçen sene piyasaya çıkan bu model, hem kuru hem de ıslak zeminde en iyi performans niteliklerini sergiliyor. Gayet tasarruflu ve aşınmaya karşı yüksek dirence sahip bu lastik, rakiplerinden yalnızca bir miktar daha fazla gürültü oluşturuyor. Fakat bu durum, lastiğin nihai notunu ciddi oranda etkilemiyor ve ADAC ile TCS’nin değerlendirmesine göre 2019’un en iyi yaz lastiği olmayı başarıyor.
Lastik | Nihai sıralama |
Bridgestone Turanza T005 | 1 |
Vredestein Sportrac 5 | 2 |
Michelin CrossClimate + | 3 |
Goodyear EfficientGrip Performance | 4 |
Firestone Roadhawk | 5= |
Kumho Ecowing ES01 | 5= |
Maxxis Mecotra 3 | 5= |
Toyo Proxes CF2 | 5= |
Continental ContiPremiumContact 5 | 9= |
Falken Ziex ZE310 Ecorun | 9= |
Semperit Comfort-Life 2 | 9= |
Giti GitiSynergy E1 | 12 |
Petlas Imperium PT515 | 13 |
Hankook Kinergy Eco 2 | 14= |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 14= |
Linglong Green-Max HP010 | 16 |