Alman AutoBild dergisi 15 inçlik jant ebatına sahip 50’den fazla yaz lastiğini test etti. Frenleme testini başarılı bir şekilde tamamlayarak eleme turundan geçen en iyi 20 lastik detaylı olarak karşılaştırıldı.

tarafındanYayınlanma Tarihi: Haziran 17, 2021Categories: Lastik testleri1356 kelime6.8 dakika okuma
Autobild 51 lastik test edildi
AutoBild 15 inçlik jant ebatındaki 51 yaz lastiğini karşılaştırdı. © AutoBild

Elemeler frenleme performansına dayalı

195/65/15 ebadında çok sayıda yaz lastiği bulunmakta. En azından rezulteo sitesinin ürün kataloğunda 172 tane yaz lastiği olduğunu görebiliyoruz. Yaz mevsimine hazırlık niteliğindeki bu test çerçevesinde AutoBild, 51 farklı lastiği değerlendirmeye aldı. Lastiklerin hepsini birden tam anlamıyla karşılaştırmak zor olacağından Alman dergi ön eleme turu düzenlemeye karar verdi. En son düzenlediği kış lastiklerine yönelik karşılaştırmalarında olduğu gibi frenleme alanında en iyi performansı elde eden 20 lastik asıl testlere katılma hakkını elde etti. Bu lastikler, bir Seat Leon otomobil ile kuru zeminde 100 km/saat, ıslak zeminde 80 km/saat’lik hızlarda frenleme testlerine tabii tutuldular. Kuru zeminde en iyi lastiği en kötüsünden ayıran mesafe 8 metre. Islak zeminde ise bu fark 18 metreye çıkıyor! Bir sonraki tura geçmeye hak kazanan 20 lastik şöyle:

20 farklı lastik her yönden birbiriyle karşılaştırıldı

Frenleme testlerinin dışında bu 20 lastik yuvarlanma direnci, kullanım ömrü, yuvarlanma gürültüsü, suda kızaklama (aquaplaning) direnci ve hem kuru hem de ıslak zeminde sürüş hızı gibi alanlarda sınavdan geçirildi.

En kısa üçüncü frenleme mesafesine ve dengeli performans özelliklerine sahip olan Maxxis Premitra HP5 bu artılarına rağmen düşük kilometre ömrünü telafi edemiyor. Bu lastik aynı zamanda finalistler arasında en yüksek toplam maliyete sahip olanı.

GitiSynergy E1 lastiği kuru zeminde dışa doğru savrulma, önden kopma eğilimleri gösteriyor; ancak yuvarlanma direnci açısından diğer lastiklerden açık farkla önde. Kleber Dynaxer HP 3 iyi bir kullanım ömrüne ve iyi bir toplam maliyete sahip olsa da, kuru zemindeki 39 metrelik frenleme mesafesi (finalistler arasında en uzunu) ve ıslak zemindeki düşük kavrama kabiliyeti nedeniyle sıralamada ciddi ölçüde geride kalıyor. Nokian Line, düşük yuvarlanma direnci ve kuru zemindeki kısa frenleme mesafesine rağmen diğer lastiklere oranla daha kısa bir kullanım ömrüne sahip ve suda kızaklamaya karşı daha zayıf bir direnç sunuyor. Testler sonucunda, bu üç lastik “son derece konforlu” ünvanını elde etti ve lastiklerin her biri aynı toplam skora sahip.

Kuru zeminde aşırı dümenleme eğilimi gösteren Avon ZV7 aynı zamanda gayet yüksek bir toplam maliyete sahip. Fakat suda kızaklama direnci testlerinde son derece başarılı ve konforlu bir lastik. Cooper Zeon CS8 modeli için de aynı değerlendirme yapılıyor. Bu iki lastik ayrıca, kullanım ömrü ve diğer performanslar alanında aynı sonuçları elde ediyor. Onlarla aynı sıralamaya oturan BFGoodrich g-Grip ıslak zeminde güzel bir hızlanma sunmasına rağmen ortaya koyduğu düşük kavrama nedeniyle sıralamada yukarı tırmanamıyor. Buna karşılık en iyi üçüncü kullanım ömrü (45.000 km) ve en düşük ikinci yuvarlanma direnci sayesinde enerji tüketimi açısından son derece verimli.

Kuru zemin üzerinde dengeli ve kararlı bir sürüş sunan Infinity Ecosis, diğer kriterler alanında gösterdiği performanslar nedeniyle yüksek bir not elde edemiyor. Suda kızaklama direnci açısından lastikler arasında en kötü ikinci sırayı alıyor ve kullanım ömrü açısından da zayıf bir performans gösteriyor.

En iyi suda kızaklama direnci ve ıslak zeminde en kısa ikinci frenleme mesafesi ile Uniroyal RainExpert 3 isminin hakkını veriyor. Ancak AutoBild tarafından her türlü zeminde yetersiz dümenleme eğilimi tespit edildi.

Dunlop Sport BluResponse suda kızaklama testlerinden ve farklı zeminlerdeki sürüş testlerinden alnının akıyla çıkıyor ancak yüksek bir toplam maliyete ve düşük bir kullanım ömrüne sahip. Ona son derece yakın performans özellikleri ortaya koyan Goodyear EfficientGrip Performance ise nispeten daha düşük bir yuvarlanma direnciyle ön plana çıkıyor.

Suda kızaklama testlerindeki vasat performans özelliklerine rağmen Vredestein Sportrac 5 hem kuru hem de ıslak zeminde dengeli performans özellikleri sergiliyor. Aynı zamanda aşınmaya karşı gösterdiği iyi direnç ve 40.000 km’nin üzerindeki kullanım ömrü ile göz dolduruyor. Nihai sıralamada onunla eş seviyede olan Fulda EcoControl HP suda kızaklama ve ıslak zeminde sürüş testlerinde son derece iyi performanslar ortaya koyuyor. Finalistler arasında yalnızca en pahalı ikinci lastik olmasına rağmen 50.000 km’ye yakın bir değer ile sıralamanın en uzun ömürlü lastiği. Hayal kırıklığı yaratan tek yönü ıslak zemindeki vasat frenleme performansı.

Kısa bir süre önce piyasaya çıkan Bridgestone Turanza T005 34,3 metrelik frenleme mesafesi ile açık farkla ıslak zemindeki en iyi lastik konumunda. 42.000 km’nin üzerindeki bir kullanım ömrüne ve en düşük ikinci yuvarlanma direncine sahip. Suda kızaklama testlerinde ortalamanın altında kalan bu model her ne kadar son nesil bir lastik için görece normal olsa da AutoBild tarafından pahalı olarak değerlendiriliyor.

Testin en başarılı 6 lastiği

Pirelli Cinturato P1 Verde son derece dengeli performans özellikleri sunarak her türlü yüzeyde güçlü bir güvenlik hissi temin ediyor. Frenleme mesafeleri nispeten kısa olup (kuru ve ıslak zeminde 36 metre) 41.000 km’nin üzerinde bir kullanım ömrüne sahip. Suda kızaklama alanındaki vasat nitelikleri sıralamada daha yukarı tırmanmasını engelliyor. Nihai sıralamada onunla aynı sırayı paylaşan Michelin Energy Saver + lastiğinde de durum aynı. Ancak Michelin’in lastiği 47.500 km’lik en uzun ikinci kullanım ömrü ile övgüyü hak ediyor. Ayrıca en düşük yuvarlanma direnci değerlerinden birine sahip ve gayet güzel frenleme performansları sergiliyor.

Podyuma çıkan 4 lastikten 3’ü ikinciliği paylaşıyor. En ucuz lastiklerden biri olan Firestone RoadHawk kuru zeminde en kısa frenleme mesafesine sahip ve hem kuru hem de ıslak zemindeki sürüş testlerinde 2’nciliği elde ediyor. Olumsuz yönleri yüksek yuvarlanma gürültüsü ve yüksek yuvarlanma direnci.

Falken Ziex ZE310 EcoRun suda kızaklama alanında mükemmel sonuçlar elde ediyor ve virajlarda iyi bir tepki hızı ile kuru zeminde dengeli bir sürüş sağlıyor. Her türlü sürüş şartındaki kısa frenleme mesafesi ve iyi kullanım ömrü (44.500 km) yüksek yuvarlanma direncini telafi ediyor.

Continental ContiPremiumContact 5’in önündeki tek engel yüksek fiyatı. AutoBild’e göre “kusursuz ve mükemmel bir premium lastik” söz konusu. Hem kuru hem de ıslak zeminde iyi bir sürüş dengesi ve kısa frenleme mesafeleri temin ediyor. 

AutoBild karşılaştırmasının büyük galibi Hankook Ventus Prime 3 K125, ıslak zemindeki testlerde üçüncülüğe oturmasına rağmen kuru zemindeki bütün testlerde en iyi sırayı yakalıyor. Alman dergi lastiğin iyi kalite-fiyat oranına dikkat çekmekle beraber bu ürünün en sessiz ve en konforlu lastikler arasında olduğunu ifade ediyor.

Lastik Kuru zeminde frenleme (100 km/saat) Islak zeminde frenleme (80 km/saat) Final sıralamal
Hankook Ventus Prime 3 K125 34,5 m (1) 35,2 m (3) 1
Continental ContiPremiumContact 5 36,4 m (7) 36 m (5) 2
Falken Ziex ZE310 EcoRun 36,7 m (8) 35,9 m (4) 2
Firestone RoadHawk 35,2 m (2) 36,5 m (7) 2
Michelin Energy Saver + 37,5 m (11) 38,7 m (17) 5
Pirelli Cinturato P1 Verde 36,2 m (6) 36 m (5) 5
Bridgestone Turanza T005 35,7 m (4) 34,3 m (1) 7
Fulda EcoControl HP 37 m (9) 39,6 m (20) 8
Vredestein Sportrac 5 37 m (9) 37 m (8) 8
Goodyear EfficientGrip Performance 37,5 m (11) 37,6 m (12) 10
Dunlop Sport BluResponse 36 m (5) 37,3 m (10) 11
Uniroyal RainExpert 3 38,7 m (19) 34,5 m (2) 12
Infinity Ecosis 38,1 m (16) 37 m (8) 13
Avon ZV7 38,3 m (17) 38,2 m (16) 14
BF Goodrich g-Grip 38,3 m (17) 39,1 m (18) 14
Cooper Zeon CS8 37,7 m (14) 37,5 m (11) 14
Giti Synergy E1 37,9 m (15) 39,2 m (19) 17
Kleber Dynaxer HP 3 39,2 m (20) 37,7 m (13) 17
Nokian Line 37,5 m (11) 38 m (14) 17
Maxxis Premitra HP5 35,6 m (3) 38,1 m (15) 20

Bu makaleyi istediğiniz yerde paylaşın!

İlginizi çekebilecek makaleler:

  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku
  • Makaleyi oku