Lastiklerinizin iyi bir durumda olup olmadıklarını kendinize soruyor musunuz? Lastik diş derinliğini, diş aşınmasını ölçmeyi öğrenin. Aslında bu, kolay fakat bir o kadar da önemli bir işlem. Aşınmış bir lastikle sadece güvenliğinizi tehlikeye atmakla kalmıyor, lastik diş derinliği dolayısıyla araç muayenesinden geçememe riskini de almış oluyorsunuz.
Kabak lastiklerin yarattığı riskler nelerdir?
Lastiklerin, araç ile yol arasındaki tek temas noktası olduğu unutulmamalıdır… Lastik diş derinliği ve lastiğin kalitesi son derece önemlidir zira zemin üzerindeki kavramadan lastikler sorumludur.
Aşınmış bir lastik ile sürüş gerçekleştirmek sizi daha yüksek bir patlama ve suda kızaklama riskine maruz bırakır. Örneğin bir yaz lastiği aşındıkça özellikle ıslak zemindeki performansı ciddi oranda azalır… Aşınmış, kabak lastikler ile sürüş gerçekleştiriyorsanız aracınızın kontrolünü kaybetme riskini almış olursunuz.
Lastik diş derinliği yasal sınırı 1,6 mm’dir. Lastiğin her yerinde derinlik bu değerin altında olmamalıdır. Ancak ıslak zemin üzerindeki performans özellikleri bu seviyeye ulaşmadan çok önce gerilemeye başlar. Bu nedenle bazı lastiklerde aşınmanın ilerleyişini takip edebilmek ve ıslak zemindeki performans özelliklerinin kötüleşme eşiğini göstermek amacıyla ek aşınma göstergeleri kullanılır. Diğer taraftan aynı aks üzerinde bulunan 2 lastik arasındaki aşınma farkı 5 mm’den fazla olmamalıdır. Kış lastiklerinde ise diş derinliği 4 mm altına düştüğünde lastikler değiştirilmelidir.
Dikkat! Lastiklerinizin diş derinliği yasal aşınma sınırı olan 1,6mm’nin altındaysa araç muayeneden kalır.
Lastik diş derinliği nasıl ölçülür?
Öncelikle aracınızı düz bir yüzey üzerinde park edin ve ön lastiklere daha kolay erişim sağlamak için lastikleri sağa veya sola doğru 45 derece açıyla döndürün. Her bir lastiğin diş derinliğini ölçmek için 3 farklı yöntem bulunmaktadır:
Aşınma göstergesi
Bütün lastiklerde bir aşınma göstergesi bulunur: Bu gösterge, lastiğin ana kanallarının tabanına yerleştirilmiş 1,6 mm kalınlığındaki bir hamur bloktan oluşur. Lastiğin kanal derinliğinin bu göstergeye ulaşması yasal aşınma sınırına gelindiği ve lastiğin değiştirilmesi gerektiği anlamına gelir. Bu kontrolü göz ile inceleme yaparak gerçekleştirebilirsiniz.
Aşınma göstergesinin konumunu tespit etmenize yardımcı olmak üzere lastik yanağına küçük bir işaret konulmuştur. Bu işaret TWI (Tread Wear Indicator: Aşınma göstergesi) kısaltması şeklinde veya markanın logosu ve hatta bir üçgen şeklinde olabilir.
Örneğin Continental gibi bazı markalar lastiklerine ara aşınma göstergeleri de eklemektedir: Bu göstergelerin zamanla silinmesi lastiğin ıslak zeminde artık optimal performans özellikleri sunamayacağı anlamına gelir. Ayrıca yalnızca kış lastikleri üzerindeki aşınma göstergeleri 4 mm’lik bir derinliğe karşılık gelecek şekilde oluşturulur.
Son olarak Nokian gibi bazı markalar sayısal bir aşınma göstergesi kullanır: Lastiğe kazınan sayılar kullanım sonucunda zamanla silinerek lastik derinliğini gösterir.
Lastik derinlik ölçer
İnternet üzerinden ya da bayilerden satın alabileceğiniz bir cihazdır. Tereddüt etmeden siz de bir tane edinebilirsiniz: Bu cihaz yasal aşınma sınırına uygun olarak lastiklerinizin farklı yüzey noktalarındaki diş derinliklerini tam bir hassasiyet ile ölçmenizi sağlar. Örneğin; lastikleriniz düzensiz olarak aşınıyor olabilir. Böyle bir durumda, derinlik ölçerin tam tersi, lastiğin üzerinde bulunan aşınma göstergesi diş derinliğini tam olarak ölçmenize imkan vermeyecektir.
Bozuk para
Bir derinlik ölçer edinmeyi beklerken lastik kanallarınızın tabanına madeni bir para yaslayarak yaklaşık aşınma seviyesini ölçebilirsiniz:
- Yaz lastiği için, 50 kuruş kullanın: Eğer paranın kenarındaki “Türkiye Cumhuriyeti” yazısı görünüyorsa lastiğinizi değiştirmelisiniz.
- Kış lastiği için, 1 lira kullanın: Altın renkli kenar lastik kanalının dışına çıkıyorsa lastik aşınmış demektir.
Ancak bu yöntem lastik derinlik ölçer kullanılması kadar kesin bir sonuç vermeyecektir.
Lastikleriniz aşınmış durumda mı?
rezulteo tavsiyesi:
Lastiklerinizin kullanım ömrünü uzatmak amacıyla düzgün aşınma sağlamak için yılda en az bir defa veya her 10 ile 20 bin kilometrede bir lastik rotasyonu gerçekleştirmeyi ihmal etmeyin. Nitekim önden çekişli bir araçta ön lastikler arka lastiklerden daha hızlı aşınır. Ancak dikkat; bu rotasyon aracınızın tipi (önden çekişli, arkadan itişli, dört çeker) ve lastiklerinizin türü (simetrik veya asimetrik) hesaba katılarak gerçekleştirilmelidir.